Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Analyse av reklamen "Kavli Kaviar"

Analyse av reklamen "Kavli Kaviar"

Dette er min første reklameanalyse, så den er ikke så veldig bra. Gi gjerne en tilbakemelding om teksten :)

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.02.2010
Tema
Reklame


Reklamen Kavli Kaviar handler om en familie på tre som sitter rundt middagsbordet. Der er det en liten baby som får servert brødskive med saltpølse av foreldrene sine, men han liker ikke maten, så han dytter tallerkenen ned på gulvet så den knuser. Faren til babyen får en ide, og ser bort på moren. Han tar opp en tube med Kavli kaviar, smører det på en brødskive, deler den i fire og gir den deretter til babyen. Babyen tar opp en liten bit med kaviar og smaker forsiktig på den. Han gir fra seg lite skrik og slenger en barnekassettspiller opp på bordet og trykker på play. Den begynner å spille av sangen: ”That’s the way I like it” og babyen danser og synger til låten, stående i babystolen sin. Foreldrene trekker seg litt tilbake og ser på hverandre. Babyen fortsetter å danse, og foreldrene ser enda en gang på hverandre. Etter en stund spretter det opp et bilde av to Kavli kaviar tuber. Øverst til høyre på bildet, står det: ”Alle liker Kavli” og nederst står det: ” Nyhet! Kavli Kaviar med ny smak.


 

Denne reklamen er narrativ siden produktet produsentene prøver å selge er noe som skal løse et problem. Babyen får en skive med Kavli Kaviar fordi at babyen ikke vil spise ”vanlig” pålegg. Så denne reklamen vil vise at alle liker Kavli Kaviar. Så hvis du sliter med å finne noe som barnet ditt liker som pålegg på brødskiva, så kan du bare smøre på en skive med Kavli Kaviar.

 

Denne reklamen henvender seg ikke bare til foreldre som sliter med å finne et pålegg som barna deres liker, men til alle som er ute etter et godt pålegg.

 

Vi har den upålitelige forteller i reklamen Kavli Kaviar. Fordi helt på begynnelsen av reklamen sitter det bare en helt vanlig familie rundt et bord, hvor foreldrene prøver og få babyen til å spise. Men når han får en smakebit av en brødskive med Kavli Kaviar forandrer alt seg. Da begynner han å synge og danse. Grunnen til at det er upålitelig forteller er at ingen hadde forventet seg slutten, der hvor babyen begynner og danse.

 

Lyden på reklamen det er mest av, er reallyd. Nesten på slutten av reklamen setter babyen på sangen: ”That’s the way I like it”. Sangen er der fordi babyen skal fortelle oss noe, det han forteller gjennom sangen er jo at: Det er hvordan jeg vil ha det

 

Der hvor moren og faren sitter er det ganske duse farger i motsetning til babyen som har på seg en rød T skjorte. Det produsenten oppnår med det er at vi legger mer merke til babyen enn foreldrene, og ved å bruke duse farger der hvor foreldrene sitter viser at de ikke er begeistret over at babyen ikke spiser. Den røde T skjorten som babyen har på, matcher den oransjefargede kaviaren.

 

Mesteparten av reklamen er filmet i halvnært og nært. På begynnelsen av reklamen er det filmet mest med halvnært. Det er filmet nært da de zoomer inn på ansiktet til babyen(som skjer flere ganger), da faren tar på kaviar og da babyen trykker på play knappen på kassettspilleren. Nesten helt på slutten er det nært, da de zoomer inn på ansiktet til foreldrene, mens helt på slutten er det filmet halv totalt.

 

Fortellerstemmen i Kavli Kaviar er babyen som også er førsteperson. Det handler jo mest om babyen som bare liker Kavli Kaviar. Mens andre og tredjeperson er faren og moren. Vi ser ganske mye av reklamen i babyens synsvinkel, da de gir han brødskive med saltpølse, da han har dytter ned maten og da han får skiva med Kavli Kaviar.

 

Det er ikke mye skrift vi ser i reklamen, den eneste skrifta vi får sett ordentlig er da faren viser kaviartuben til moren og da han tar på kaviar på skiva. Helt på slutten er det også litt skrift hvor Kavli Kaviar merket står, et slagord og der det står at det har kommet en ny Kavli Kaviar.

 

Det er ikke mange reklamer som inneholder ”ekte hastighet”, men det gjør denne. Reklamen er kronologisk siden den ikke hopper i tid. Den har veldig bra handling i seg, og den overraskende slutten gjør denne reklamen ekstra morsom. Så et av virkemidlene i denne reklamen er humor.

 

Budskapet med reklamen er nok at den prøver å få oss til å kjøpe Kavli Kaviar siden alle liker det. Reklamen vil jo vise oss hvor bra den kaviaren er, og at til og med babyen liker den. De fleste veit hvor de skal kjøpe produktet, fordi det fins i de fleste dagligvarebutikker.

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil