Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > - En appell til lærere

- En appell til lærere

Hvordan lærere oppfører seg, og er, og hvordan skolesystemet her i Norge fungerer.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.02.2010
Tema
Lærere

Det er mer enn bare trynefaktor som irriterer meg med norske lærere.

 

Norske lærere mangler forståelse for stil og estetikk. Et godt eksempel på det er at når lærere går med to forskjellige sokker som absolutt ikke passer sammen. Tyggissmatting og fjortis oppførsel tar seg heller ikke så jævelig godt ut når man skal styre en klasse. Når du har en gjeng med tenåringer samlet i et lite rom med drit dårlig ventilasjon så må man forstå at en autoritets persons barnslige oppførsel ikke vil bli tatt seriøst av elevene, og de vil dermed oppføre seg i likhet med sine inkompetente lærere. (monkey see, monkey do).

 

For eksempel en dag så hadde vi en lærer som hadde gitt opp timen helt, han leste avis istedenfor å prøve å undervise oss, derfor kunne vi da gjøre hva vi ville og det ble vilt kaos.

 

I tillegg er det så jævlig vanskelig å komme fra et muslimsk land og komme til Norge hvor lærerne kler seg i stramme klær og løper rundt og strutter med rumpene og puppene sine for de tror det er så jævlig kult. Jeg lurer på hvordan man skal kunne konsentrere seg under slike omstendigheter. Enhver tenåringsgutt vil velge å se på pupper istedenfor tavla bak dem – dermed lærer de ikke mye mer enn bittelitt anatomi.

I Norge har man ikke fritt skolevalg, staten bestemmer hvor man skal gå på skole. Og i og med at det er slik trenger ikke skolene og konkurrere med hverandre, hvilket fører til at lærerne slipper og jobbe hardt for å beholde jobbene sine. Altså fører et slikt system som vi har i Norge til at enkelte lærere blir late. Det er også i dag veldig enkelt og komme inn på lærerutdanningen noe som fører til at nivået på alle lærerne ikke nødvendigvis er så veldig bra.

 

I andre land som Sverige og Amerika er det på de fleste steder sånn at pengene følger eleven, som vil si at man kan velge selv hvilken skole man vil gå på derfor må skolene gjøre sitt beste for å lokke til seg så mange elever som mulig. Og det gjør de ved å forsikre seg om at de har de beste lærerne og de mest attraktive tilbudene å tilby elevene.

 

Det jeg hadde fokusert på hvis jeg var lærer det er å kle på meg riktige klær til riktig tid. Jeg ville også ha fokusert på å vite hva jeg snakker om i timen. Jeg ville også ha tatt hensyn til at klassen er flerkulturell og jeg ville ha prøvd å lære elevene til og respektere hverandres forskjeller og lært dem til og samarbeide. Og hvis jeg som en lærer skulle ha gitt elevene mine i oppgave å skrive et essay, så ville jeg ha fokusert på å lære dem hva et essay er og hvordan man skriver et bra essay før jeg lot dem sette i gang med oppgaven.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil