Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > The Simpsons Movie

The Simpsons Movie

En filmnanalyse av "The Simpsons Movie".

Karakter: 6 (9. klasse)

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Engelsk
Lastet opp
16.02.2010
Tema
Filmer


The Simpsons movie er en film som handler om en tegnefilmfigur ved navn Homer Simpson. The Simpsons er den tegnefilmserien i historien med flest episoder og den som har vart lengst på tv. Med mange forskjellige figurer som for eksempel Bart, Homers onde sønn har de blitt Amerikas mest populære familie. Filmen er veldig lik episodene, men den tar steget helt ut ved å ha mange flere vittigheter og en mye lengre handlig enn det episodene har.

 

The Simpsons movie er fortellingen om en mann som bare har gode intensjoner og som bestandig mener godt, men som gang på gang roter seg bort i dramatiske, hysteriske og til dels farlige situasjoner. Filmen har en heller uoriginal måte å bygge opp historien på, alt starter bra, men så roter Homer det til og ender opp med å redde hjembyen hans fra en katastrofe som han selv har skapt. Det som har sørget for kassasuksess er evnen filmen (og for all del episodene) har til å ta seg selv uhøytidelig. Det kan virke som om mottoet til de som jobbet med filmen var ”det er ikke hvordan det ser ut, men hvordan det presenteres,”. Det mest uhøytidelige er bruken av farger, menneskene er gule i huden, det minner meg om når vi ikke hadde hudfarge på SFO og måtte bruke gul fordi det var den fargen som ligner mest.


 

Dette er ikke en typisk tegnefilm. De fleste tegnefilmer er rettet inn mot barn mens denne filmen ville jeg ha anbefalt til enhver voksen. Mange vil påstå at Ole Brum og Heffalompen er en familiefilm, men det er den ikke for den filmen ville jeg ikke ha anbefalt til noen voksen. Dette er den eneste familiefilmen jeg noensinne har sett fordi den inneholder alle slags former for humor, alt fra kroppshumor til parodier og den mer slappe og kjedelige voksenhumoren (som jeg ennå ikke forstår meg på). Jeg forsto ikke hva familieunderholdning var før jeg så filmen med hele familien min på en bursdag, besteforeldrene mine flirte av ting som jeg ikke flirte av mens jeg flirte av ting som de ikke flirte av, man kan si at familiefilm bør inneholde noe av enhver smak (noe som denne filmen gjør til de grader). Det eneste som er typisk tegnefilm ved denne filmen er slutten. (alt ordner seg til slutt og alle kommer til å leve lykkelig i alle sine dager).

 

Filmen starter med en parodi av deres egen intro (aldri sett så mye selvironi på en gang før), etter at et rockeband drukner i innsjøen på grunn av den store mengden med kvikksølv som er i den bestemmer de seg for å ikke dumpe flere ting i sjøen. Dette budskapet når ikke Homer som dumper et tonn med avfall i innsjøen og når regjeringen i USA får vite om hvor forurenset innsjøen er bestemmer de seg for å ta tak. Presidenten som er Arnold Schwartzenegger bestemmer seg for å sperre dem inne i en gigantisk glasskule og senere ødelegge hele byen ved å bombe den. I tiden mellom innesperringen og bombingen rømmer Homer og familien hans fra byen gjennom kvikksand under glasskula og ut til friheten. De skaffer seg en bil og drar til Alaska og der finner de ut at de må redde Springfield som er hjembyen deres. De greier det til slutt takket være Homers motorsykkelferdigheter og det slutter ved at alt blir som det var før (slik at episodene kan fortsette som før).

 

Selv om filmen bare er laget av noen få penselstrøk og litt dataanimering, har filmen en klar moral og Matt Groning (mannen med iden og den som lager manuset) har uten tvil tatt nesten alle typene som finns i Amerika på kornet. Den vanlige hvite litt feite og dumme manen som tjener masse penger, en inder som jobber veldig mye, gamle folk som snakker tull og sovner, barn som bare er ute etter å lage bråk, mammadalten som aldri flytter hjemmefra, husfruen som egentlig ikke har noe å bekymre seg for, men som gjør det allikevel, sjømannen som skrøner, slaskete klovner, usofistikerte skotter, alkoholikere, slemme sjefer, homofile sekretærer og ikke minst den korrupte borgemesteren osv. The Simpsons movie skal ikke betraktes som en perle på grunn av fantastiske kameravinkler, lydeffekter eller virkemidler, (som er helt uoriginale og uviktige i denne filmen) men på grunn av den fantastiske humoren og den uhøytidlige stemningen og den gode moralen.   

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil