Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mark Knopfler

Mark Knopfler

Kort om Mark Knopfler (+ Dire Straits)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.03.2001
Tema
Rock


På vei inn i musikken:
Fødd i Glasgow 12 august 1949. Som liten gutt ble han inspirert av onkelen sin piano spilling, men da han kom i tennårene så var det gitar som intreserte han mest. Mark brukte alle sparepengene sine på en flammingo-pink Fender Strat, en slik gitar som Hank Marvin hadde. Mark begynte å studere journalistikk, og han fikk senere jobb som junior reporter i Yorkshire Evening Post i Leeds. Det var gjennom denne jobben han møtte en lokal blues sanger/gitarist som het Steve Phillips. Mark skrev artikler om musikklivet rundt om i Leeds og en gang var han og sjefen ute å hørte på Steve. Da møttes Mark og Steve og de fant ut at musikalsk så hadde de mye til felles.

De første gruppene:
Mark og Steve startet en duo og kalte seg The Duolian String Pickers. I de neste fem årene så spillte de en del sammen.
I 1973 bestemte Mark seg for å reise til London for å prøve seg på et gjennombrudd. Han klarte å komme på en audition hos et blues band som het Brewer’s Droop. Mark spillte gitar på tre av sangene de gav ut. Trommeslageren i dette bandet het Pick Withers, og han skulle komme til å spille med Mark senere også.


Videre mot Dire Straits:
Mark bodde i London, og en gong kom broren, David Knopfler, å bodde hos han en stund. Brødrene satt ofte oppe til langt på natt og spillte i sammen, det var her grunnsteinen til det som skulle bli Dire Straits lagt. Dette var i midten av 1970 åra. David flytta til London, og han flytta inn med John Illsley.
På denne tida spillte Mark i sammen med noen venner fra Loughton college, og de kalte seg Cafè Racers. En kveld var basspilleren syk, og da fikk John Illsley steppe inn. Mark og John likte veldig godt å spille ilag, og ikke lenge etter så flyttet Mark inn i sammen med John og David(broren). Mark var flink til å skrive sanger, og nå begynte disse tre å spille og synge til sangene hans. Men de manglet en på trommer, og det er her Pick Withers kommer inn igjen. De brukte navnet til Marks gamle gruppe, Cafè Racers. Men så foreslo en venn av Pick at de kunne kalle seg Dire Straits.

Dire Straits:
I 1977 sende de demoene av de fem sangene: Wild West End, Sultans of Swing, Down To The Waterline, Sacred Loving og Water of Love til BBC Radio London DJ Charlie Gillett. Som spillte disse på radioen. Ed Bicknett hørte demoene og bestemte seg fort for å bli manager for Dire Straits.
08.06 1978 kom det første albumet ut, Down to the Waterline.

Neste album kom året etter:
Folk forstod etter hvert at Dire Straits kom til å bli STORE. Og 17.05 1985 kom en av bestselgerne noen sinne:
Til denne kom så hadde bandet byttet flere ganger. David Knopfler forsvant. Hal Lindes, på gitar, Alan Clark, keyboard, blei med. Seinare kom Tommy Mandel, keyboard, og Mel Collins, på saksofon.

Mark Knopfler solo:
I 1996 kom Mark ut med sitt første solo album, Golden Heart:

Da sa han i et intervju at Dire Straits sine dager kan være talte, men det kunne hende at de kom i sammen for å spille for veldedighetsjobber. I fjord 2000 kom han ut med sitt neste soloalbum, Sailing to Philladephia:
I det nyeste albumet så har han lagt vekk den litt rocka stilen og gått mer over til balader. Jeg for min del synes at han har forandret seg til det bedre, og jeg gleder meg veldig til konserten i Oslo spektrum i sommer!!!!
Viss jeg skal ta med noe om image, så er det vel ikke så mye å si. Mark er flink til å spille og synge, han går ikke på utseende. Han sier at det fineste med å være berømt er å ha råd til å gå å kjøpe den gitaren han har mest lyst til, selv om den e dyr. Men han vil ikke anbefale berømmelse. Han hadde aldri tenkt å bli berømt, men synes at han er veldig heldig som kan leve av det han liker best av alt, musikk. Jeg synes at Mark virker som en jordnær person som kan det med gitar.

Til slutt:
Mark Knopfler/Dire Straits har solgt til sammen over 105 millioner album og Mark har tjent ufattelige 2 milliarder kroner (i følge VG).

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil