Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ved midnatt!

Ved midnatt!

Skummel fortelling.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.03.2001
Tema
Identitet


-Ved midnatt kamerater. Da skal vi finne på noe "morosamt" og litt skummelt!sa Mikke.
-Hva da? spurte jeg selvsagt. Alle snudde seg og så på meg. Jeg begynte å bli temmelig lei av at de så på meg når jeg spurte om noe. De syntes at jeg spurte for mye og at jeg skulle slutte, for vi fikk vite hva det var, ikke mer en 1 minutt etter.

Alle stirret på meg og sa:-Du spør for mye! Klapp igjen, og la "sjefen" snakke ferdig!
Jeg var drita lei av hele gjengen. For det første all klaginga, og for det andre at de kalte Mikke for sjef. Mikke var nemlig "leder", eller iallefal den som bestemte mest i gjengen.
Han het egentlig Michael men vi kalte ham for Mikke. -Mikke mus, Marken! ropte jeg til ham.
Han hatet å bli kalt for Mikke mus eller Marken. Han så spydig på meg.
-Skal du være med i gjengen eller ikke? spurte han.
-Ok! Unnskyld! sa jeg med lav stemme.
-I kveld, ved midnatt... Skole bjella ringte,

og Mikke fikk ikke snakket ferdig. -Vi møtes her i neste friminutt, presist takk! ropte Michael og sprang inn til time. Hva var det han hadde funnet på nå da? grublet jeg.
-Åååå neeei! skrek jeg høyt. Det er matte! Jeg kunne ikke la være å slå i skapet mitt.
Det ble en høy gjenklang innover i korridoren. Det var ingen der, alle hadde gått inn til time.
Jeg skyntet meg inn og timen hadde allerede begynt.
-Willy! Du er sen! sa en stemme til meg da jeg kom inn i klasserommet.
Jeg hadde helt glemt at vi skulle ha vikaren "Dolly" i dag. Hun var en streng lærer, og kom noen 3 minutter etter at det hadde ringt inn, så ble det sagt.
-Ehh! Ja Unnskyld fru Mikkelsen. Jeg stod bak skolen! sa jeg og skyntet meg til plassen min!
-Jaja! Sitt ned alle sammen. Nei, unger nå til dags?! hørte jeg hun sa lavt til seg selv.
Jeg satt og kjedet meg hele timen, fikk nesten ikke gjort det plokk.
-Ja har dere fått gjort mye denne timen da? spurte fru Mikkelsen.
Det var bare en og annen som svarte på det frøken spurte om, og det var selvsagt de som hadde fått gjort noe. Ute i friminuttet møttes vi bak skolen som planlagt. Alle samlet seg rundt Mikke.
Ved midnatt "karer", da skal vi bryte oss in hos fru Mikkelsen! sa han høyt.
-Og den som ikke står utenfor hos henne presist på slaget 12, er ute av gjengen! OK?
-JA! ropte vi i kor. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ropte ja, for inni meg hadde jeg en ekkel
følelse om at noe skulle skje, og det kunne ikke akkurat være noe morsomt.
Jeg fikk en rar og "slem" følelse i magen og noe inni meg sa at vi ikke måtte gjøre dette, men jeg
sa ingen ting til kameratene mine. Jeg lot som ingenting og var med på de meste.
Vi gikk inn til en ny time, den siste og kuleste timen på den fredagen, Gym.
Det var kun jeg av kameratene som skulle ha gym, for de andre gikk i en annen klasse.
Jeg gikk i 8c, og vennene mine, hvis man kan kalle det det,
de var iallefall "gjeng kameratene mine,”
de gikk i 8b, og en i 8a. Det var til sammen 500 elever på ungdomsskolen vi gikk på.
En venninne av meg var klassens geni! Hun fikk 6 eller 6- på alle prøvene vi fikk. Nesten alle!
Den dårligste karakteren hennes var 5-, og det var det jeg fikk på 3 prøver totalt.
Jeg hadde også fått en 6-, men det var på matteprøva vår, og der var det lov til og bruke egenordnet regel bok, så det var ikke så rart at jeg fikk så bra karakter.
Jeg hadde en snitt på 4, og jeg synes for så vidt at det er bra. Men iallefall, i gym var hun elendig.
Og det var mildt sagt. I gym sist år fikk hun en 2+. En gang sparket hun meg i ansiktet når vi skulle hoppe høyde. Jeg hadde akkurat hoppet, og da kom liksom den tøffe Lisa, og hoppet rett etter meg.
Da fikk hun en fulltreffer, og ikke nokk med det, samtidig hoppet hun rett på ene stangen som holdt oppe tauet som vi skulle hoppe over, og fikk seg en blåveis.
Alle stod og flirte av henne, ja til og med jeg stod der og lo, selv om jeg ble truffet.
Jeg skrek og flirte på samme tid. Hun begynte å gråte og sprang i dusjen mens vi andre fortsatte gymmen.
Denne dagen skulle vi ha styrketrening, og Lisa fikk ikke til en armhevning en gang. Menmen.
Vi gikk i dusjen etter en har økt, og dro hjem. Da jeg kom hjem, sjekket jeg "mobben" min om jeg hadde fått melding. Det hadde jeg selvsagt ikke fått. Jeg får nesten aldri meldinger.

Jeg ordnet meg litt mat, og smurte på en brødskive til lillesøsteren min som kom hjem for 2 timer siden.
Av og til var småsøsken en pest og en plage, og i dag skulle det være en av gangene.
-Hva skal du i kveld kl.12? gikk hun å maste lenge.
Hun hadde tilfeldig sett at det sto kl.12 på handa mi, og jeg sa at jeg skulle ut i kveld.
-Ikke noe. svarte jeg hele tiden, men til ingen nytte.
Litt senere på dagen ringte plutselig Fru Mikkelsen.
-Hallo! Er det deg Willy? spurte hun. -Ja det er meg ja! Hva er det du vil?
-Jeg ville bare si at du og foreldrene dine må møte opp her kl.23.00 presis.
Jeg har noe alvorlig jeg skal snakke med dere om.
-Hva har skjedd nå da? spurte jeg. Jeg kjente at magen vrengte seg, for tenk om hun hadde fått hørt om det som skulle skje i natt, ja hva da? tenkte jeg for meg selv.
-Nei det får være en hemmelighet. Snakkes kl.23.00 da Willy. Håper du ikke glemmer å si det til
foreldrene dine da. -Nei da, ingen fare! svarte jeg.
Å nei! tenkte jeg. Jeg må varsle de andre.
Jeg hadde akkurat kommet ut døren, da lillesøster kom springende.
-Og hvor har så du tenkt deg? spurte hun spydig. -Ehh! Ut en liten tur. svarte jeg.
-Det får du ikke lov til før mamma og pappa kommer hjem, og det vet du veldig godt.
Ohhh! Småsøsken?!! tenkte jeg. Jeg lukket døren og gikk opp på rommet mitt. Jeg måtte få varslet
Mikke og de andre, for hva ville skje om de begynte med rampestrekene mens jeg var der.
Da ville jeg bli rundspurt av foreldrene mine og fru Mikkelsen.
Tiden gikk, og det ble kveld. Mamma og pappa kom hjem 3 timer for seint, og nå var klokken 9 alt.
Telefonen vår funket ikke, så jeg kunne ikke kontakte Mikke.
-Hei, har noen ringt? spurte mamma.
-Nei, det har det ikke! svarte jeg, noe som jeg ikke skulle ha svart.
-Og jo da! Det har det det så! sa lillesøster sint. -Ja har det, eller har det ikke Willy?
-Ja så har det vel det. Fru Mikkelsen ringte og sa at vi måtte komme bort til henne i kveld kl.11.
Hun skulle si oss noe viktig. -Og ja?! Hva har du gjort nå da Willy? spurte pappa strengt.
-Ikke noe! svarte jeg. Og nå lyver jeg ikke heller!
-Nei vel. Vi får vel høre om du har gjort noe da.
Klokken ble 11, og vi gikk inn til Mikkelsen.
-Go kveld! Har dere lyst på litt kaffe og kake? spurte fru Mikkelsen.
-Ja takk. Veldig gjerne! svarte mamma. Dette kom til og å ta sin tid tenkte jeg.
Klokken bel kvart over elleve, halv tolv og kvart på tolv før hun var ferdig med å oppvarte oss med
kaker og kaffe og brus til meg selvsagt.
-Jeg har noe alvorlig å ta opp med dere. begynte hun.
Klokken slo slaget tolv.
Og da!...

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil