Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi

En kort biografi om Mahatma Gandhi.

Karakter: 5 (Foredrag i RLE)

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.12.2009


Han ble født i en fin familie, hvor han lært å være i mot vold og rasisme. Han studerte jus i London, ble advokat og kunne ha blitt en rik mann. Men rikdom interesserte ham ikke. Han ville heller hjelpe andre.

 

<bilde>
<bilde>
 Mahatma Gandhi – eller Mohandas Gandhi som han egentlig het, ble født i den lille byen Porbander i India 1869. Han likte ikke å leke med de andre barna på skolen. Hver gang han skulle si noe begynte han å stamme. Han skulket gymtimene og var bare passe flink i fagene. I frikvarterene satt han gjemt bak en høy mur alene. Og når skoledagen var over løp han rett hjem, de eneste vennene han hadde var bøkene.

 

<bilde>
 Allerede som 13 åring giftet Gandhi seg med en jevnaldret jente, som het Kasturba. Hun var tynn, pen, hadde store øyne og langt svart hår. Bryllupet skulle holdet i Porbander og festen skulle vare i flere dager. Gandhi hadde ikke sett Kasturba på flere år så han var veldig spent. Når bryllupet var over måtte Gandhi familien dra hjem til Rajkot som var 18 mil unna Porbander.


 

<bilde>
 I 1885, når Mohandas var 16 år dør faren hans etter mange års sykdom. Tre år senere får Gandhi sin første sønn, Harilal med sin kone Kasturba. Og samme året reiser han til England for å studere jus.

 

<bilde>
 Etter vært fikk Gandhi tilhengere og tilhørere fra hele verden. Som ung advokat slo han seg ned i Sør-Afrika. Fra første stund engasjerte han seg i kampen mot de hvite herskernes rasistiske politikk som var i Afrika på den tiden. I India gikk han i spissen for frigjøringskampen mot britene. Han hjalp de fattigste, og hver gang hinduer og muslimer å slåss forsøkte han å gripe inn.

 

<bilde>
 Han reiste fra landsby til landsby og talte til alle som ville høre. ”I stedet for å bruke vold må vi heller snakke sammen for å løse problemene” sa Gandhi. Budskapet til Gandhi handlet om viktigheten av sannhet og nestekjærlighet. Han hater vold og sa at folk, uansett rase og religiøs tro, måtte leve sammen som venner.

 

<bilde>
 Mange mislikte denne fredelige mannen, og noen hatet ham også. Gang på gang ble han kastet i fengsel. Men selv bak murene bevarte han verdigheten og troen på den saken han kjempa for.

 

<bilde>
 I 1944 Gandhi løslates fra fengselet for siste gang. Gandhi hadde tilbrakt mer enn to tusen dager i fengsel, først flere ganger i Sør-Afrika og senere mange ganger i India. Senere samme år døde Gandhis kone, Kasturba svært syk.

 

<bilde>
 Gandhi sto hver morgen grytidlig opp. Vekkeklokken på nattbordet sto på halv 4. Han vasket seg og tok på det lille han hadde av klær. Huset han bodde i het Birla House. Og en av husets ansatt stakk hodet inn gjennom det åpnevinduet. ”du er tidlig oppe” sa hun. Og Gandhi svarte ”jeg står alltid tidlig opp, fordi hver dag kan være min siste. Etter han ba til gud satte han seg ved skrivebordet for å lese brevene han hadde fått fra alle verdenskanter, og det var mange som skulle ha svar. Etter mange timers jobb begynte han å spinne, som også var blitt en vane, i tusenvis av timer hadde Gandhi sittet foran rokken og han hadde aldri kjedet seg.

 

<bilde>
 Den 30. Januar i 1948, 78 år gammel på Gandhis bønnemøte i Delhi ble det avfyrt tre skudd og det eneste Gandhi rakk å si var: ”å Gud!”. Få minutter senere ble Gandhi erklært død. Nyheten lamslo en hel verden. De fleste folk kunne ikke tro at det var sant. Morderen var Nathuram Godse, han ble ført bort. I 1949 ble han dømt til døden og henrettet.

 

<bilde>
 Gandhis sørgetog satte i gang klokka kvart på 12 på morgenen. Fremst i toget gikk Davadas og Ramdas, som var to av Gandhis fire sønner. Langs ruten de skulle gå, sto to millioner mennesker. Folk gråt, sang salmer og ba om hverandre. Etter over fire timers vandring nådde Gandhis sørgetog frem til Jumna Ghat, der Gandhi skulle legges på bålet og kremeres. I Jumna’s Ghat sto 7 hundre tusen mennesker og ventet. Bålet brant i hele 14 timer, asken ble strødd i flere av Indias elver, og litt ble fraktet med tog til byen Allahabad som ligger der de hellige elvene Ganges og Jumna møtes.

 

<bilde>
 Å rydde huset der Gandhi bodde var verdens enkleste jobb, han eide jo ingen ting, bortsett fra noen klessplagg, to utslitte sandaler, briller, en pose med nøtter, noen skrive saker og en boksamling og noen få møbler. Han hadde ingen offentlige stillinger og i banken hadde han ikke så mye som en rupi. I dag er det 140 år siden Gandhi ble født den 2. oktober 1869, og over 60 år siden han døde.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil