Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Trine Angelsen

Trine Angelsen

Om romanforfatteren Trine Angelsen.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.11.2009

Født 1965 fra Kabelvåg i Lofoten, men er i dag bosatt på Fauske. Da Trine var 30 år gammel ble hun utføretrygdet pågrunn av sine ryggplager. Da begynte hun å skrive sin romanserie Havets datter. Hun hadde i lenger tid interessert seg i historier på morssiden, sånn vokste Havets datter seg til av interessen. Hun hadde fått 35 avslag, men så fikk hun napp til Damm, som ønsket at hun skulle skrive en serie. 22. september 2002 kommer første bok ut.

 

Havets datter sine handlinger befinner seg i Lofoten på slutten av 1800-tallet, og som forteller som Elisabeth som flytter hjemmefra som 16 åring for å være tjeneste jente på en storgård men navnet Dalsrud. Videre i denne serien følger vi med henne om hennes kamp om livet og kjærligheten i den lille bygda nordpå. Trine Angelsen brukte hele 8 år på samle info og stoff til serien, men hun fikk god hjelp av Fauske bibliotek.

 

Den første boken i Havets datter kom ut på Damm forlag 2002. Angelsen leverte manusskriptet til 30. og siste bind allerede våren 2005, siste boken i serien kom ut i 2006. Hun sier selv at det er lett å skrive siden ideene kommer hele tiden, men hun sier selv at det er mye arbeid, men hun skriver ofte 7 dager i uken. Angelsen tjente veldig godt på å skrive Havets datter, men bygget et hus på Leivset for pengene.

 

Havets datter nådde over 2 millioner i opplag, og var veldig populær i Nordland, og hun er også blant de mest utlånte på Fauske bibliotek. 12 juni, 2006 kom siste bok ut i Havets Datter. 2005 begynte hun å skrive manus på en ny serie som heter Thea, som kom ut sommeren 2006, samme år Havets datter kom ut, Thea ble utgitt på Schibsted. Thea handler om hovedpersonen som er kjøpmannsdatteren, serien foregår i et småbymiljø i Lofoten 1910, første bok het bygdas hemmeligheter.

 

Thea serien selger godt, 19.september 2008, nådde den en opplag på over 2 millioner, å det var bare kommet ut ca.19 bøker i 2008, den serien tjente hun godt på. Samme måned havnet hun i respirator på Nordlandssykehuset i Bodø, etter et fall av hesteryggen. Sommeren 2009, begynte Havets datter å utgis i Polen. Hun håper på like godt salg i Polen som i Norge.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil