Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Formgivingsfag og provoserende håndtering av seriøse saker

Formgivingsfag og provoserende håndtering av seriøse saker

Subjektivt innlegg om hvordan skolesystemet i Norge ikke ALLTID fungerer.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.10.2009


Hei! Jeg er Stine og jeg går på medier og kommunikasjonslinja på Hjalmar Johansen videregående skole. Alle mine kilder er elever ved Hjalmar Johansen vgs. Det er sånn på skolen min at vi har en linje som heter ”Studiespesialiserende med formgivningsfag”, populært kalt ”formgivning”. Har? Jeg mener selvfølgelig ”hadde”. Nå spør du deg kanskje selv om hva jeg mener, og jo, nå skal du høre!

 

Det har seg nemlig sånn at formgivning egentlig er lagt ned, dvs at vi kun har andre og tredjeklassinger igjen på skolen. Ifølge tredjeklassingene selv, er det en klasse på hvert trinn, og hver av de klassene har et budsjett for HELE skoleåret 09/10 på 11.000 kroner. Det er i utgangspunktet ikke så mye. Nå, i dag, 28.10-09, er budsjettene brukt opp. Totalt tømt. Hvordan? Formgivning hadde en klassetur til Praha, og fikk der vite at det siste som var igjen av budsjettet deres etter å ha brukt det meste på materialer, hadde gått til billettene til lærerne som var med dem. Dette var etter at elevene i lang tid hadde sloss hardt for i det hele tatt å få turen. .. ”Men dette er vel ikke så ille?”, tenker du kanskje. Tro meg, det blir verre.


 

Tredjeklassingene, som altså er mine kilder, forteller meg at de har en klasseforstander som var sykemeldt hele sommerferien, og derfor har valgt å ta ut sommerferien sin nå. Noe som tilsier at hun er på skolen en dag i uka. Hun skal visstnok heller ikke ta telefonen, fordi hun ikke liker å ta opp saker over telefon, men foretrekker å ta det face-to-face.

 

Formgivningselevene sier selv at de ikke får beskjeder om noe som skjer på skolen. De går under idrettlinja og skal gjøre ting sammen med dem. For eksempel skal de være sammen med dem når noen kommer til skolen for å holde foredrag. De har flere eksempler på at idrett har blitt invitert til ting, mens de ikke har det. Elevene sier at de flere ganger har prøvd å si fra, men ikke blir hørt. 

 

Det er dessuten mer enn en hel dag elevene har brukt på å sitte å vente på en lærer, som aldri dukker opp. Personlig vet jeg ikke hvem denne læreren er, men vedkomne har altså ikke dukket opp, i løpet av en hel dag. Elevene ble provoserte, noe hvem som helst ville blitt, og bestemte seg for å ta ”hevn” ved å skulke en dag. Først DA fikk elevene oppmerksomhet, da de brøyt reglene.

 

Et annet problem som dukker opp når lærere ikke dukker opp, eller er fraværende, er at elevene får manglende kunnskaper om fag. Dette viste seg å få drastiske følger, da de som er tredjeklasse i år fikk beskjed om at de ikke hadde nok faglig grunnlag til å avlegge tentamen. Ok, ikke eksamen, men tentamen, som er en form for prøveeksamen. Det er kanskje ikke nødvendig å si at elevene ikke akkurat følte seg forbredt til eksamen da den kom..

 

”Men, kan de ikke gjøre noe med dette? Si ifra til Rektor eller administrasjonen, eller noe?”

 

Jo, de kan det, hvis administrasjonen hadde valgt å høre! Vi tar hele greia fra begynnelsen:

Elevene gikk sammen og skrev ett brev til rektor, hvor de forklarte problemet og ba om en skriftlig tilbakemelding. Det elevene fikk, var en muntlig tilbakemelding hvor noen fra administrasjonen gikk til klasserommet til elevene som skrev brevet og sa at de ikke kunne sende slike brev til rektor, det ble startet en liten diskusjon og til slutt ville de ansatte fra administrasjonen legge saken død, for nå mente de at elevene hadde fått tilbakemelding, og det var alt de trang. 

 

Elevene var som du helt sikkert skjønner fornøyde med dette resultatet, og har nå gått til elevombudet. Elevenes foresatte har skrevet ett brev til rektor hun ennå ikke har mottatt fordi hun er fraværende (?) og neste skritt, om dette ikke fungerer, er fylkeskommunen. I brevet til rektor har de foresatte forlanget en ny klasseforstander i løpet av 14 dager. Jeg HÅPER virkelig de får det!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil