Baptisme

Foredrag om baptisme.
Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.10.22

1. Hva er baptisme?

  • Det som skiller baptistene mest fra andre kristne er deres syn på dåp. Baptistene mener at man selv må ta imot Jesus, og en person må selv velge å bli døpt. Alle vet at små barn ikke kan ta slike beslutninger, så baptistene praktiserer ikke barnedåp. Baptister døpes når de blir voksne nok, det vil si ca konfirmasjonsalder. En annen forskjell er at baptistene mener at hele kroppen må senkes ned i vannet, slik den aller første dåpen ble gjennomført. Baptistkirker har derfor en innebygd dåpsgrav i stedet for døpefont. Noen baptistdåper gjennomføres også i elver eller sjøer.
  • (Det er også dåpen som har gitt baptistene deres navn. Ordet baptize kommer av det greske ordet for å senke noen under vann.)
  • Baptistene er kristne, de tror på at Jesus er Guds sønn. De tror at Gud har skapt verden og at han elsker de menneskene han har skapt. Livet har en mening fordi Gud er til. Baptistene er ikke så forskjellige fra vanlige protestantister, og de har mye til felles med Pinsevennene.
  • Baptistene er sterkt individualistiske. Alle tolker bibelen på sin måte (baptistene følger heller ingen annen hellig bok enn bibelen), alle skal ha trosfrihet. Allikevel driver de en del med misjon, særlig i fattige land.
  • De baptistiske menighetene er også sterke enheter. Hver menighet er fri og selvstendig, ingen bestemmer over menighetene. De fleste menighetene samarbeider allikevel i DNB, Det Norske Baptistsamfunn. DNB er også medlem av Baptistenes Verdensallianse.

2. Historie

I verden:

  • Det har gjennom hele kristendommens historie eksistert grupper som mener at barnedåp er feil. De første gruppene som fikk virkelig stor innflytelse oppstod etter reformasjonen. Disse ble kalt anabaptister og regnes som forløperne til nåtidens baptister. (Selv om det fremdeles eksisterer anabaptister.) Anabaptistene møtte mye motstand blant andre kristne, og mange ble martyrer. (Dvs., de døde for sin religion.) De ble sterkt kritisert av blant andre Martin Luther, som kalte dem ”svermere”. De tidlige anabaptistene holdt for det meste til i Sveits og andre tysktalende land. Veldig få utenfor Europa.
  • Mange anabaptistiske grupper praktiserte polygami, at en person kan være gift med flere partnere. Dette var nok mye av grunnen til at de ble sett på som mistenkelige og ble jaktet på. Menge flyktet til Øst-Europa og Amerika for å ikke bli tatt. Noen av disse gruppene gav opphav til bl.a. Amish-samfunnet.
  • ’Moderne baptister’ kom på 1600-tallet.

I Norge:

  • Den første baptistmenigheten ble dannet i Skien i 1860. De som dannet den var baptister fra Amerika.
  • Flere og flere baptistmenigheter ble dannet, og i 1872 begynte de å organisere seg i foreninger, den første på Sørlandet.
  • I 1878 ble DNB stiftet.

3. Hvor mange baptister er det?

  • Baptistenes Verdensallianse har omkring 35 millioner døpte medlemmer.
  • I tillegg kommer barn og andre som har en juridisk tilknytning til baptistmenigheter (som finnes i over 211 lang). Man regner med at det totalt er over 100 millioner mennesker med tilknytning til baptismen.
  • I Norge er det rundt 5000 baptister som er medlem av DNB.
  • I Oslo er det 8 baptistmenigheter. Det er to baptistkirker, en i Hausmannsgate og en på Vålerenga. Noen baptistmenigheter møtes også i andre kirker.
  • I Oslo er det en vietnamesisk og to tamilske menigheter.
  • Antallet baptister har i en tid gått nedover, men de siste par årene har de blitt flere igjen.

4. Baptistinstitusjoner som DNB eier:

  • NBUF, Norske Baptisters barne- og Ungdomsforbund er en organisasjon som driver med misjon, lederutvikling, søndagsskoler og sommerleire, primært for barn og unge rundt baptistmenighetene. Det finnes også baptistiske speidere.
  • DNB eier en folkehøgskole, Holtekilen. Den ligger ikke så langt fra Oslo.
  • SALT, Skandinavisk Akademi for Ledelse og Teologi er en skole som utdanner prester mm.

 

5. Kilder

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst