Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hva sa du?!

Hva sa du?!

Oppgaven var å skrive en argumenterende artikkel om dagens språkbruk.

Karakter: 5

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.08.2009

Hva skulle vi gjort uten gutter? Eller hvordan skulle verden vært uten jenter?! Verden hadde ikke eksistert uten noen av dem, men som jeg har hørt mange si; Man kan ikke leve med dem, men man kan heller ikke leve uten dem. Den setningen sier alt! Bare tenk på de ekle vanene guttene har; klø seg både her og der, graver seg i ørene og peller seg i nesa. Sånn har jeg oppfattet mange av dem. De ligger langt etter oss jenter når det kommer til det å bli voksen. Men det verste jeg vet ved begge kjønn, er språket.

 

Har du noen gang hørt en gutt snakke, så har du nok hørt dem alle. «Mange av dem har en gentleman innerst inne..» har det blitt sagt. Noe så ironisk! «Og inne i en jente, er det alltid en liten «sukkertopp»». Det er kanskje slik at de har en langt inni seg, men det er så langt inn at de selv ikke klarer å lokalisere det. Så sant, tenker du vel? Eller kanskje du ikke er enig med meg i det hele tatt? Jeg skriver bare fakta.

 

Som du sikkert har hørt, slenger de ut ord som; Bitch, hore, motherfucker osv... Jeg kan holde på hele dagen! Listen er uendelig. Men dette er bare et fåtall av ord. Det er så mye annet jeg vet dem sier, men det skal jeg ikke nevne her, for da får du vel bakoversveis. Hvis du er gutt og leser dette, vet jeg at du kommer til å si helt motsatt! Men hvis du tenker deg om, vet du at det jeg sier er sant.

 

Jenter er fortsatt ikke noe bedre når det kommer til å snakke pent. Bak ryggen på voksene, har jeg hørt de si de styggeste ord. Men hvis en jente sier «bitch» til en annen jente, kan det faktisk bety to ting. Det kan være på en slem måte og det kan være på en «snill» måte. Du har sikkert hørt om at jenter er noen rare dyr i det hele tatt.

 

Det er lett å finne grunner til at vi jenter klarer oss uten gutter. Men det er irriterende vanskelig å finne gode grunner til det. De er dummere. De er rarere. Nei, de grunnene holder nok ikke i retten..... Retten ja! Tor Erling Staff er veldig populær om dagen. Han og den saken hans om at «lommemannen» er uskyldig, og hva som er så farlig med å la en liten gutt stikke hånda ned i buksa på en voksen mann og leke «bjelleklang». Du har nok dine engene meninger om det der, men jeg skal innrømme at den uttalen der er noe av det enkleste jeg noen gang har hørt! Og da er vi inne på det temaet om språket hos gutta igjen. Noen av de tenker ikke før de snakker. Men som ett ordtak sier; «Guttene kan bare tenke med ett hode av gangen»...

 

La oss heller konsentrere oss om det vi helst vil slippe når det er snakk om gutter og jenter. En av tingene er at de må slutte å skryte av seg selv. Og da mener jeg begge kjønn!Ærlig talt! Ikke noe er dummere en å høre en gutt skryte av hvem av jentene han har fått på rygg. Eller en jente som sier at hun har blitt så tjukk, bare for å høre at alle andre synes hun er tynn som en sagflis. Halvparten av det de sier om det er ikke sant en gang! Jeg mener, kom igjen?!?!! Ingen kommer til å tro på det der!

 

Noen kjører i fylla, noen er voldsmenn, noen spiller fotball, noen driver med dans og noen snakker som om ordene er trekt rett opp av dass. Konklusjonen er at de må snakke penere, og det uten at foreldrene må hysje under ett kjedelig besøk hos mormor eller ett flott selskap.

 

Det å være seg selv er kanskje ikke spesielt imponerende eller nødvendigvis positivt. Men slik blir det oppfattet. Det å være seg selv er en fin ting uansett uten å snakke stygt.

 

Nå er det nok av stygge ord som gir andre bakoversveis!!!!

 

Det var herlig å få sagt det!!!!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil