Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Gutten som ble mobbet

Gutten som ble mobbet

Jonas har en trøblete skolehverdag pga. mobbing.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.05.2009
Tema
Mobbing


Jonas kommer hjem fra skolen en dag og gikk inn på kjøkkenet for å ta seg en brødskive. Han gikk til kjøleskapet og tok ut smøret og skinken. Han smurte smøret på skiven men så plutselig sølte han litt på den nye genseren sin. Mamma kom inn på kjøkkenet og så at han hadde sølt på den nye genseren sin. : kom så kan jeg vaske den: sa mamma. Jonas tok av seg genseren og ga den til mamma. Mammaen til Jonas så at han hadde skadet seg på armen og spurte hva som hadde skjedd.: Nei det er ingen ting jeg datt bare på tur hjem: sa Jonas. Jonas gikk inn i stua og satte seg ned for å spise maten sin. Han satt på TV-en og satte på tv Norge. Der var det bare reklame så han gikk ut. Han gikk over til en kompis som het Henrik for å høre om han blei med ut for og skate litt eller noe. Han sa ja så dem dro til skate parken.

 

Da dem var kommet til skate parken møtte dem noen venner som hadde vert der i noen timer. Etter dem hadde skatet litt datt Jonas og slo hull i buksen sin og dro hjem. På veien hjem så Jonas et reklame skilt der det stod :du er aldri for gammel til å gå på skole: Henrik sa at han hadde sett en 75 åring som hadde gått på skole. Men det trudde ikke Jonas noe på. Da Jonas var kommet hjem viste han buksa til moren sin og forklarte hva som hadde skjedd. Moren sa at han kunne dra og kjøpe seg en ny bukse hvis han hadde lyst. Jonas fikk penger og dro til butikken. Da han kom til butikken gikk han og fant seg en ny bukse. Han gikk for og prøve den men fant ut at den var for liten så han fant seg en annen. Da han hadde funnet den rette buksen betalte han og gikk hjem. På veien hjem gikk han innom Narvesen og kjøpte seg en cola. Da han omsider var kommet hjem gikk han inn på rommet og tok på seg den nye buksen og la seg i sengen for å slappe litt av.


 

Etter en time eller to ropte mammaen hans og sa at han måtte komme ned til middag. Han kledde på seg en genser og gikk ned. Da han kom ned satt faren hans der og leste avisa.: Hei pappa: sa Jonas og satte seg ved bordet. De hadde taco til middag. Det var favoritten til Jonas. Moren til Jonas la merke til den nye buksen hans og sa: fin bukse du har kjøpt deg. Hvor mye kostet den: :den kostet 1200: sa Jonas.

 

Midt under middagen sa moren til Jonas at hun skulle begynne på skole til sommeren. Sommer var like rundt hjørnet så det var ikke lenge til.: Hvordan skole da: spurte Jonas.: Den samme som du går på. Blir ikke det fint eller:?:vet du hvordan klasse du begynner i:?:ja, den samme som deg:. :HELVETE!!!: sa Jonas og gikk opp på rommet sitt. Moren kom etter en liten stund og lurte på hva som hadde skjedd. Jonas forklarte at hele skole tiden hans kom til å bli ødelagt hvis hun starten på den skolen. Moren sa at det ikke kunne stoppe henne fordi det ikke kunne endres.: Kom deg ut: sa Jonas.

 

Sommeren kom og sommeren gikk og der var skole tiden kommet for Jonas og moren hans. første skole dag kom til å bli et helvete tenkte Jonas med seg selv. Moren som kjørte til skole sa at Jonas kunne sitte på men han takket nei. På bussen møtte han noen kompiser og fortalte hva som hadde skjedd. De begynte å le og ertet han.

 

Da han kom på skolen gikk han til klasserommet og satte seg ved pulten og plutselig kom moren inn med sekken på ryggen. Hun sa at han måtte slappe av litt men Jonas ignorerte det hun sa. Da klassen kom inn og hadde satt seg kom læreren inn og ønsket alle velkommen. Han ba moren til Jonas å komme opp for å hilse på klassen. Hun gikk opp og sa: hei jeg er moren til Jonas som er sønnen min og sitter der borte:. Alle begynte å le. Etter første time begynte mobbinga. Mamma dalt, morrapuler og mamma sleiker osv. det skjedde hver eneste dag i flere uker og nå syntes Jonas at det var nokk.

 

Da han kom hjem en dag etter skolen med våte sko og sår i rompa etter et truserøsk, sa han til moren at dette ikke kunne skje mer. Han sa at det var veldig vanskelig å holde på med skolearbeid når han ble mobbet så mye. Moren som ikke hadde lagt merke til mobbingen skjønte nå alvoret. Hun sa at hun skulle høre om hun kunne bytte klasse. Men Jonas sa at det ikke kom til å holde hun måtte bytte skole. Moren sa at det kunne bli vanskelig men hun kunne prøve. Hun ringte til skole styret og hørte om hun kunne bytte skole fordi det som hadde skjedd. Etter en stund kom hun opp på rommet til Jonas og fortalte han at hun kunne bytte skole. Jonas ble veldig glad og spurte hvordan skole det var. Moren sa at den lå litt utenfor byen men det gikk greit.

 

Etter noen uker blei alt som før og karakterene gikk opp. Jonas ble ikke mobbet lenger og han var mye mer villig til å gå på skolen. Han hadde fått flere venner og han hadde fått mer fridtid pga leksene. Før hadde han gjort alle leksene hjemme fordi han ikke kunne konsentrere seg på skolen pga mobbingen men nå gjorde han nesten alt på skolen. Så etter mye om og men så gikk jo alt bra til slutt hurra!!!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil