Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sex og samliv

Sex og samliv

Prosjekt i sex og samliv.

Karakter: 6

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.03.2009

Oppgave 1 - seksualitet

Heterofil: er man heterofil blir man tiltrukket av det motsatte kjønn. Ordet heterofil kommer fra de greske ordene ”heteros” som betyr ulik og ”philos” som betyr venn. Et moderne ord for Heterofil er streit. Det er heterofili som er det mest vanlige.

 

<bilde>

 

Homofil: er man homofil blir man tiltrukket av det samme kjønn. Ordet homofil kommer fra de greske ordene ”homos” som betyr lik og ”philos” som betyr venn. Homofile kvinner blir oftere kalt lesbiske. Dette ordet stammer fra øya Lesbos, hvor det bodde en kvinne med navn Sapfo, som skrev kjærlighetsdikt om andre kvinner.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Bifil: er man bifil blir man tiltrukket av begge kjønn. De blir som oftest mest tiltrukket av et av kjønnene. Ordet kommer av det greske ordet ”bi” som betyr tosidig, og ”philos som betyr venn.

 

<bilde>

 

Seksualitet gjennom livet: seksualiteten hos barn starter da de er ca 2 år gamle, de berører kjønnsorganet sitt og finner ut at det er godt, det har ikke noen sammenheng med en annen person, men alene med dem selv. Seksualitet hos voksne blir da noe større det handler ikke bare om å ta på seg selv, men selve samleie, kos og onani. Seksualitet hos eldre blir vel det samme som seksualitet hos voksne, samleie, kos og onani, men jeg tror ikke det er på like høyt nivå som hos voksne.

 

Oppgave 2 - kjønnsmodning

Kroppens utvikling: når kroppen utvikler seg kommer du i puberteten og hypofysen begynner å sende hormoner ut i kroppen. Hypofysen er en kjertel på størrelse som en peanøtt den befinner seg i hjernen, det er i hypofysen hormonene produseres. Når kjønnsmodningen er i gang merker man det i kroppen, man får humørsvingninger, først er du veldig glad også plutselig blir du sinna eller lei deg f. eks. Du kan også bli ukonsentrert og sliter med og konsentrere deg.

 

<bilde>

 

 

<bilde>

 Hos jentene begynner puberteten fra 10 til 17 års alderen og den varer i ca 4 år, men kan vare både under og over 4 år. Hos guttene begynner puberteten i 11 til 17 års alderen og kortere en hos jentene. Man kan se at man er i puberteten ved at du får hårvekst underarmene og i skrittet, hos jentene vokser brystene og de får menstruasjon, gjennomsnittet for første menstruasjon er 13 år. Hos gutter ser man det ved at de får skjeggvekst og strupehodet vokser, og når strupehodet vokser kommer de i stemmeskiftet.

 

<bilde>

 

 

<bilde>

Når vi blir kjønnsmodne vil det si at vi kan få barn, når jenta har fått sin første mens og gutten kan få sædutløsning.

 

Menstruasjon: Menstruasjon er en utvikling som skjer i jentenes underliv. Det er det ytterste laget fra slimhinnen som løsner og kommer ut sammen med blodet og blir bygd opp på nytt og på nytt etter hver mens. Det er vanligvis 28 dager mellom hver menstruasjon, men i starten er dette uregelsmessig hos de fleste og det kan hende det ikke blir regelmessig før om 1 år. Grunnen til at det er uregelsmessig er fordi hormonene hos jentene ”svinger”. Man får mens omtrent hver 4 uke. Og det varer i ca 4 dager, men også dette kan variere. I eggstokkene dannes det østrogen og progesteron som er kjønnshormoner. For hver mens mister man ca 4 dl blod. Jenter kan føle ubehag ved mens, f. eks får de vondt i magen, da pleier det og hjelpe og være i fysisk aktivitet. Og når kvinner blir opptil 40-50 år mister de menstruasjonen og kan ikke lenger få barn.

 

<bilde>

Menstruasjonssyklus

 

Oppgave 3 - Befruktning

a) Når egget er befruktet bruker det 2-4 dager på og komme seg ned til livmoren. Etter 24 timer skjer det en celledeling og cellen blir delt opp.  Etter ca en uke festes en celleklump seg til veggen i livmoren, derfra får den næring igjennom navvelstrengen som er festet til morskaken, rundt fosteret er det fostervann som begskytter fosteret mot skadelige påvirkninger utenfra, f. eks støt. Fosteret utvikles fram til det blir født. Etter 9 mnd (270 dager) er forsteret klar for fødsel.

 

<bilde>

 

Slik er utviklingen:

4 uker-1 cm
8 uker-4 cm
12 uker-9 cm
18 uker-20 cm

 

Moren og babyen fra uke 1: (kilde: barnimagen.com)

Mors uke 1: barnet er ikke laget enda
Mors uke 2: Nå skjer det noe!
Mors uke 3 og fosterets uke 1: Celledelingen er i gang og her er graviditets symptomene
Mors uke 4 og fosterets uke 2: Hormonproduksjonen er i gang, nå kan du være litt dronning!
Mors uke 5 og fosterets uke 3: Nå lages navlesnoren
Mors uke 6 og fosterets uke 4: Det lille hjertet har begynt å slå
Mors uke 7 og fosterets uke 5: Embryoet er nå mellom 5 og 7 millimeter stort
Mors uke 8 og fosterets uke 6: Både mens terminen og ultralyd terminen har en pluss/minus margin på 14 dager
Mors uke 9 og fosterets uke 7: Skal man fortelle det til familie og venner?
Mors uke 10 og fosterets uke 8: Nå har hjertet fått fire kamre og slår med 65 slag pr minutt
Mors uke 11 og fosterets uke 9: Fosteret er nå ca. 6,5 cm langt og veier 18 gram.
Mors uke 12 og fosterets uke 10: nå kan den bevege fingrene litt
Mors uke 13 og fosterets uke 11: Hvis babyen stryker seg over leppene oppstår det en sugereaksjon.
Mors uke 14 og fosterets uke 12: Livmoren har begynt treningen til fødselen
Mors uke 15 og fosterets uke 13: Nå kan du kjenne livmoren din fra utsiden også
Mors uke 16 og fosterets uke 14: Nå er fostrene likest i utviklingen, uansett foreldrenes størrelse
Mors uke 17 og fosterets uke 15: Babyen din er på størrelse med en appelsin. Den veier 135 gram og er 16 centimeter lang
Mors uke 18 og fosterets uke 16: Småen kan suge på totten!
Mors uke 19 og fosterets uke 17: Junior strekker seg mest i lengden nå
Mors uke 20 og fosterets uke 18: Livmoren trener nå på å trekke seg sammen. De færreste som er gravide for første gang merker det ennå, men er du flergangsfødende kan de hende at du kjenner det.
Mors uke 21 og fosterets uke 19: De rytmiske små dunkene er babyen som hikker
Mors uke 22 og fosterets uke 20: Den har begynt å få hår på hodet, øyebryn og øyevipper
Mors uke 23 og fosterets uke 21: nå har den negler på fingre og tær.
Mors uke 24 og fosterets uke 22: Det du kanskje vil kunne begynne å merke er at babyen har noen perioder hvor den er roligere enn andre, det er fordi den sover. Ofte er det mer aktivitet når du skal slappe av selv.
Mors uke 25 og fosterets uke 23: Knip igjen jenter! Det forebygger lekkasjer av urin eller ufrivillig fjerting!
Mors uke 26 og fosterets uke 24: Babyen kan se lys gjennom magen
Mors uke 27 og fosterets uke 25: Kroppen er nå større enn hodet
Mors uke 28 og fosterets uke 26: Babyer som blir født nå har ganske store sjanser for å overleve
Mors uke 29 og fosterets uke 27: Trekvartveis!
Mors uke 30 og fosterets uke 28: du vil merke ubehag om du ligger på ryggen.

Mors uke 31 og fosterets uke 29: du kan få svangerskapskløe
Mors uke 32 og fosterets uke 30: Ta kalk om du er plaget med leggkramper eller små rykninger i musklene
Mors uke 33 og fosterets uke 31: Alt er ferdig utviklet, nå er det bare "modning" som gjenstår
Mors uke 34 og fosterets uke 32: Nå gjelder det å tenke kreativt når man skal ha samleie
Mors uke 35 og fosterets uke 33: Nå står livmoren på sitt høyeste og kanskje mest ubehagelige
Mors uke 36 og babyens uke 34: Brystene har nok vokst en del, men de blir faktisk ennå større!
Mors uke 37 og babyens uke 35: Lær deg tegnene på at fødselen er i gang
Mors uke 38 og babyens uke 36: Utrolig at det går an å bli så svær uten at man sprekker!
Mors uke 39 og fosterets uke 37: Babyen din er nå i snitt 48centimeter lang og veier drøyt 3000 gram
Mors uke 40 og babyens uke 38:  nå er du nok ganske klar for og føde, og babyen er klar for og komme ut
Mors uke 41 og babyens uke 39: Mange føder denne uken
Mors uke 42 og babyens uke 40: Du er fortsatt innenfor normalen
Mors uke 43 og babyens uke 41: Nå er dere klart på overtid!
Mors uke 44 og babyens uke 42: Denne uken kommer i hvert fall babyen!

b) Ved prøverørsbefruktning blir det hentet et egg fra eggstokkene etter en hormonstimulering, etter det blir eggene befruktet med sædceller i en skål fra laboratoriet, etter noen dager blir det satt inn 1 eller 2 befruktete egg inn i livmoren.

 

<bilde>

 

c) Normal svangerskapstid er 9 mnd (ca 270 dager og ca 40 uker)

 

Svangerskapet er delt opp i tre trimester:

1 trimester er de første 12 ukene

2 trimester varer frem til uke 28

3 trimester varer fra uke 29 og frem til fødselen

 

d)    Prematur fødsel er barn som er født før 37 uker. Prematur betyr ”før moden” eller ”umoden” fosteret har ikke fått den tiden det trenger for å få en full utvikling. De fødes som regler for tidlig fordi fødselen starter av seg selv, eller at det føles nødvendig og avbryte svangerskapet.

 

Barnet sjanse for og overlever øker for hver dag i livmoren. Barn som er født for tidlig kan også få alvorlige sykdommer. Barn som er født for tidlig kan ha liten energi, være engstelige, kan gråte mye, har en kroppslig uro, dårlig immunforsvar, høy smertetoleranse, forsinkende reaksjoner, lav selvtillit, kan være perfeksjonister, ha søvnvansker og /eller liten matlyst.

 

<bilde>

 

Det er mange grunner til premature fødsler:

Svangerskapsforgiftning

Infeksjon

Hjertesykdom hos moren

Nyresykdom hos moren

Moren kan ha diabetes

Moren er syk

Moren har høyt blodtrykk

Moren har lavt stoffskifte

For tidlig vannavgang

For mye eller for lite fostervann

Fosteret trives ikke (f. eks dårlig fosterlyd)

Fosteret har en missdannelse

Fosteret har en kromosomfeil

Fosteret har en infeksjon

Fosteret vokser dårlig

Tvilling til tvilling transfusjonssykdom

Moren røyker

Moren er alkoholiker eller drikker alkohol

Feil ved næring

Narkotikamisbruk av moren

Svak livmorhals

Unormal livmorfasong

Moren har født for tidlig før

Moren har tatt abort tidligere etter 12 uker

Moren er ung eller gammel

Moren har hatt operasjon på livmorhals eller livmor

Unormal eller svekket morkake

Forliggende morkake

Morkaken løsner for tidlig

 

e) En kvinne kan oppdage at hun er gravid siden hun ikke får mensen. Det er også andre tydelige tegn, de kan være kvalme om morgenen og får ofte ømme bryst.  En uke etter kvinnen skulle ha mens kan hun ta en graviditets test som kan kjøpes på apoteket ellers kan man gå til en helsestasjon eller legen for å ta en slik test.

 

Oppgave 4 – prevensjon

a) Prevensjon er en metode for å hindre uønsket graviditet. Den eneste metoden som hinder kjønnssykdommer er kondomet. Metodene som er mest sikre er p-pille, østrogenfri p-pille, p-ring, p-stav, p-plaster og p-sprøyte.

 

b) Hormonelle metoder:

østrogenfri p-pille: denne pillen hemmer eggløsningen og har samme effekt som p-pillen.  

Fordeler er at denne metoden kan brukes av alle som vil ha en sikker prevensjon og ønsker et østrogenfritt alternativ. Ved og ta denne pillen kan man få uregelmessige blødninger, og man kan oppleve at menstruasjonen blir helt borte. Pillen beskytter ikke mot kjønnssykdommer.

 

<bilde>

 

p-pille: denne pillen inneholder østrogen og gestagen som er noe i likhet av de som dannes i eggstokken.
p-pillene er satt sammen på forskjellige måter og derfor kalles de:

1. Monofasiske:
alle tablettene inneholder samme mengde hormoner.

 

2. To-fasepiller:
innen en mnd tas to forskjellige tabletter med forskjellig mengde hormoner.

 

p-pillen virker ved at de hindrer eggløsning, og det blir vanskeligere for sædcellene og komme seg igjennom slimet i livmorhalsen.

 

p-pillen må tas hver dag hvis ikke fungerer de ikke. Hvis en pille blir glemt mer en 36 timer etter siste tablett eller du har kastet opp/hatt diaré, da kan sikkerheten reduseres. Man skal da i tillegg bruke prevensjon de neste 7 dagene. Noen legemidler som antibiotika og medisiner mot epilepsi kan redusere virkningen av p-pillen.

 

Kvinner som har hatt blodpropp, brystkreft, hjerteinfarkt eller andre hjertesykdommer eller alvorlige leversykdommer bør ikke ta p-piller. Hvis du røyker og er over 35 år skal du ikke bruke p-pillen.

 

Fordeler med p- pillen er at den er nesten 100 % sikker, du får en regelmessig mens og er enkelt og bruke om du husker og ta pilla hver dag. Den hindrer også kreft i eggstokkene eller i livmoren, også svulster i brystene. Det hender at p-pillen tar bort kviser, du får mindre hårvekst og muskelknuter i livmoren.

 

Ulemper med p-pillen er at i de første mnd du bruker p-piller kan du være kvalm, ha hodepine, ha ømme bryster, uregelmessig blødning og dårlig humør. De som bruker p-piller kan en sjelden gang få en stigning i blodtrykket. En stor ulempe er at de beskytter ikke mot kjønnssykdommer.

 

<bilde>

 

p-ring: dette er en ring som settes inn i kjeden din, dette gjør du selv. Den er 5,4 cm i diameter og 4 mm tykk. Den inneholder østrogen og gestagen. Den skal byttes ut etter 3 uker med en ny ring. Denne virker som en p-pille, den hindrer eggløsning.

 

Fordeler ved p-ring er at det er enkelt og bruke, og man slipper å huske på å ta en pille hver dag. Det er lite bivirkninger og du får en blødningsregulerende effekt.

 

Ulemper ved p-ring er at man må huske på å bytte etter 3 uker. Og det kan en sjelden gang være ubehagelig for gutten. Den beskytter heller ikke mot kjønnssykdommer.

 

<bilde>

 

p-plaster: dette plasteret er 4,5 x 4,5 cm. Det inneholder østrogen og gestagen. Det blir sendt hormoner gjennom huden jevnlig. Det må skiftes samme ukedag hver eneste uke. Når man har hatt 3 plaster over tre uker skal man ha en fri uke uten plaster, for så å begynne på nytt igjen. P-plasteret hindrer også eggløsning.

 

Fordeler er at det er enkelt og bruke og man slipper og huske på og ta en pille hver dag

 

Ulemper at det er ganske stort og syntes godt. Man på huske på og fjerne og bytte plasteret hver uke. Man kan også få kjønnssykdommer.

 

<bilde>

 

minipille: denne pillen inneholder bare gestagen. Pillen virker ved at slimproppen forandres i livmorhalsen, sånn at sædcellene sliter med å komme seg opp til livmoren og egglederne, egget har også vanskeligheter for og feste seg. Denne pillen skal tas hver dag og på samme tidspunkt. Hvis den blir glemt er det viktig og ta en innen 72 timer. Hvis det har gått mer en 72 timer siden forrige tablett må du bruke prevensjon i de neste 14 dagene.

 

Fordeler med denne pillen er at alle som trenger prevensjon kan bruke den og kan brukes av kvinner som ammer.

 

Ulemper er at menstruasjonsblødningen kan være uregelmessig og du kan få små blødninger mellom menstruasjonene. Denne piller beskytter heller ikke mot kjønnssykdommer.

 

<bilde>

 

p-stav: dette er en slags hormonstav, det finnes to stk på markedet, begge settes inn under huden på innsiden av overarmen i en periode på 3-6 år og de er på størrelse med en fyrstikk. De inneholder hormonet gestagen. De hindrer eggløsing og sædcellene sliter med å komme seg opp til livmoren og egglederne.

 

Fordelen med dette er at det er sikker prevensjon over veldig lang tid.

 

Ulemper er at noen kan få menstruasjonssykler, og andre kan miste menstruasjonen helt. Den beskytter ikke mot kjønnssykdommer.

<bilde>

nødprevensjon: dette er hormontabletter som inneholder store menger av hormoner og må tas innen 72 timer etter samleiet. Denne metoden er ikke 100 % sikker og du kan få kraftig kvalme og brekninger.

 

Fordeler med denne pillen er at det er en veldig lett løsning om du har hatt ubeskyttet samleie. Og den er reseptfri og kan fås på helsestasjonen og hos legen.

 

Ulemper ved denne pillen er at man kan få kraftig kvalme og brekninger. Den beskytter ikke mot kjønnssykdommer og er ikke helt sikker.

 

<bilde>

hormonspiral: det er en liten gjenstand lagd av plast og er dekket med hormonet gestagen rundt seg. Den settes inn i livmorhulen av en lege. Dette kan være litt ubehagelig men den fungerer i 5 år.

 

Fordeler med denne er at det er høy sikkerhet og du kan bruke den lenge uten og skifte den ut. Den fungerer med en gang den er satt inn. Du får mindre blødninger under menstruasjon og hjelper veldig for kvinner med langvarige og kraftige blødninger. Du kan også få mindre smerter under mens.

 

Ulemper ved denne er at du kan få små blødninger de første mnd og den beskytter ikke mot kjønnssykdommer.

<bilde>

p-sprøyte: dette er en sprøyte som sprøyter inn hormonet gestagen hver 3 mnd. Det hormonet hindrer eggløsningen og gjør at sædcellene sliter med å komme seg opp til livmorhalsen.

 

Fordeler er at du trenger bare en injeksjon hver tredje mnd.

 

Ulemper er at i starten kan du få forstyrrelser i blødningen og menstruasjonen kan bli borte av og til. Hvis du prøver å bli gravid etter siste p-sprøyte kan dette ta litt tid. Den anbefales ikke unge kvinner fordi du kan få beinskjørhet. Den beskytter heller ikke mot kjønnssykdommer.

<bilde>

Øvrige metoder:

Kondom: dette er et tynt gummilag som tas på en stiv penis, og benyttes under hele samleiet. Du må unngå rifter i gummien og passe på at det ikke glir av når penis føres ut av skjeden. Brukes ikke på nytt og kastes etter bruk.

 

Fordeler ved kondomet er at det kan brukes av alle og er den eneste metoden som hindrer kjønnssykdommer, også HIV-smitte. Det kan kjøpes nesten overalt og du får ingen bivirkninger.

 

Ulemper er at noen kan ha allergi mot gummi, men det finnes da latex-frie kondomer. Det kan gli av under samleier hvis det blir brukt feil. Det sies også at følsomheten på penis blir mindre.

<bilde>

Kobberspiral: dette er en liten gjenstand som er lagd av plast og settes inn i livmorhulen, den har en kobbertråd rundt seg, de finnes i forskjellige størrelse og former. Kobberet gjør at sædcellen får vanskeligheter med å bevege seg gjennom livmoren. Den hindrer egget i å feste seg i livmoren.

 

Fordeler er at det er en høy sikkerhet og kan brukes lenge uten og skiftes og virker med en gang etter den er satt inn.

 

Ulemper er at den kan gi en kraftig blødning og menstruasjonssmerter. Den beskytter heller ikke mot kjønnssykdommer.

<bilde>

Oppgave 5 – kjønnssykdommer

a) Jeg må passe på at jeg ikke blir smittet og i så fall ikke smitter andre. Og jeg må passe på og sjekke meg om jeg tror jeg har det så ikke smitten bæres videre.

b)

1) underlivssopp: dette skyldes som regel infeksjonen oppblomstringen av gjærsoppen ”Canadida albicans” som er naturlig og ha i skjeden. Symptomene er at du klør og det svir nedentil, og du får en hvit tykk klumpete utflod. Det er smittsomt og smittes ved samleie. For og behandle dette anbefales det og behandle med vagitorier, den føres inn i skjeden om kvelden, og du burde smøre med krem 2-3 ganger daglig i 1-2 uker

2) klamydia: denne sykdommen overføres ved samleie og bakterien ”Chlamydiatrachomatis”. Det er en infeksjon i underlivet. Symptomer er svie og vannlating og lett utflod. I 60-17 % av tilfellene gir den ingen symptomer.

 

Det kan ramme urinrøret, endetarmen, konjunktiv eller skape en systemisk infeksjon hos begge kjønn, og bartholinkjertlene eller livmorhalsen hos kvinner. De kan bre seg til egglederne og du kan få en betennelse, og hos menene kan den bre seg via sædlederne til bitetestiklene og du kan få en betennelse. Den kan behandles i de fleste tilfellene med en engangsdose Acitromvcin. Det smittes ved samleie. Hvis sykdommen ikke behandles kan det føre til at du blir steril, og derfor ikke kan få barn.

 

 

<bilde>

 

3) Herpes: dette er en vanelig seksuelt overførbar sykdom. Mange er smittet uten at de merker noe til det, mens andre får smertefulle blemmer som går over til små sår nedentil. Det er en livslang sykdom og kan forekomme opptil flere ganger.

 

Det kan behandles for og lindre plager men viruset kan ikke fjernes. Det finnes to typer herpes, herpes 1 og 2. Herpes 1 gir oftest infeksjon nedentil mens herpes 2 gir oftest infeksjon på lepper og du kan få munnsår. Det er smittsomt ved direkte kontakt mellom sår og en annens slimhinne på ytre organer, endetarm, lepper og munnen. Det kan også smittes ved hender som er i kontakt med kjønnsorganene.

 

Hvis man har herpes merker man det ved smerte, prikking og brenning som oftest lokalt. Det starter med at det svir og du får smerter på hud og slimhinner. Du kan få vannlating og blemmer. Kvinner kan få sår på kjønnsleppene, rund kjedeåpningen og på livmortappen. Menn kan få sår på forhuden eller på penishodet. Hvis du har fått denne smitten har du den resten av livet.

 

 

<bilde>
     
herpes 1

 

<bilde>

herpes 2

 

4) HIV/AIDS: HIV (humant immunsviktvirus) er noe som angriper immunforsvaret ditt og gjør at motstanden mot infeksjoner blir dårligere. En HIV infeksjon kan utvikle seg til AIDS(acquired immune deficiency syndrome) som er en livstruende sykdom som gjør at du får stadige infeksjoner, utvikling av kreft og symptomer fra nervesystemet. Det smittes ved blod, sæd hos menn, brystmelk og skjedevæsken hos kvinner. Denne sykdommen kan føre til døden. ”Hiv er et virus. Når virussykdommen bryter ut og ødelegger immunforsvaret, kalles den aids” utklipp fra Naturfag boka s. 226.

 

Det finnes ingen behandling som fjerner HIV eller AIDS. Eneste ting man kan gjøre er og forsinke utvilklingen og lindre symptomene. Det blir brukt legemidler som hemmer formeringen av HIV-viruset.

 

 

<bilde>

 

Oppgave 6 – Sex

a) Den seksuelle lavalder i Norge er på 16 år. Det betyr at ungdom under 16 år ikke har rett til å ha samleie. Og personer over 16 år kan ikke ha samleie med ungdom under 16 år, dette er straffbart.

 

<bilde>

 

b) Det er viktig fordi man bestemmer selv hvor langt man vil gå, hva man vil gjøre og hva man ikke vil gjøre. Det er ditt liv, du bestemmer det selv og ingen har rett til og presse deg til noe du ikke ønsker å gjøre.

 

c) Jeg tror at forskjellen på gjennomsnittsalderen på seksuell debut er lavest på jenter fordi jenter som oftest har samleie med eldre gutter. Og eldre gutter har oftest samleie med yngre jenter. Jeg syns det er bra fordi da får vi mindre jenter som blir gravide i tidlig alder. Jeg syns ikke det er ufornuftig i det hele tatt.

 

d) Sex er ikke bare samleie, det er mye annet også. I barnetiden merker barn at det er godt og ta på kjønnsorganene. Men i ungdomstiden blir seksualiteten i oss enda sterkere, og en større del av oss. Vi begynner og merke nytelsen av å bli tatt på av andre, og av oss selv. De fleste opplever også forelskelse og det å ha en kjæreste.

 

<bilde>
 

 

e) Før et samleie blir man kåt, det er en kriblende deilig følelse. Hjertet slår raskt, vi begynner å puste fortere, og kroppen pumper blod til kjønnsorganene. Gutten får ereksjon(penis blir stiv) og jenter blir våte i kjeden og klitorisen svulmer opp. Det er lite som skal til for at vi blir kåte, bare av og møte noen, en lukt, et bilde, ord, lyder, tanker og fantasier kan være mer en nok til at kroppen merker at noe skjer.

 

Penetrering betyr at penis er inne i skjeden(vaginalt samleie) eller rumpa (analt samleie). Orgasme er når man blir utrolig opphisset og du opplever at en nytelse sprer seg rundt i kroppen. Musklene trekker seg sammen og du kjenner en deilig følelse igjennom kroppen. Orgasmekurven deles opp i fire faser opphisselsesfasen, platåfasen, orgasmefasen og hvilefasen. Gutter får sædavgang mens jenter får enda våtere kjede.

<bilde>

 

f) Jeg syns det er dumt at folk drikker før de har sex, fordi du kan være full og ikke ha noen anelse om hva du gjør, hvem du har sex med og om du brukte prevensjon, ikke vet du om du kanskje kan være gravid heller, og du kan få stor anger. Sex er ikke noe man bare gjør for å gjøre, det er noe spesielt som man gjør med en man elsker, og ikke i beruset tilstand.

 

g) Det kan kanskje være fordi jenter kanskje er redde for at gutten skal gjøre det slutt om hun ikke vil ha sex med han, og derfor tar initiativet. Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette.

 

<bilde>

 

h) Jeg mener sexpress er når en person blir presset til og ha sex når personen egentlig ikke er klar for det og ikke vil. Det kan også være forventninger fra andre rundt deg og folk som snakker om sex og om hvem som har hatt sex og ikke. Mange tror at alle andre har gjort det, og derfor må de også. Jenter kan tro at gutten slår opp om ho ikke har sex med han, men gutter er blitt mye snillere med dette, i hvertfall noen. Sexpress kan også være fysisk trakassering, som berøringer, voldtektsforsøk og voldtekt. Det finnes verbal og ikke-verbal trakassering, verbalt trakassering er kommentarer om kroppen, klærne eller privatlivet til personen, det kan også være tull eller forslag/krav om seksuelle oppgaver. Ikke-verbal trakassering er blikk, blotting, pornografiske bilder og gjenstander.

 

i) Norges lover og regler sier at det er forbudt å ha seksuell omgang med barn under 16 år, bryter du denne loven kan du få straff opp til 5 år. Har du sex med en slektning er straffen 5 år. Har du sex med en bror eller søster er straffen 1 år, straffen kan bare gis til personer over 18 år. Har du sex på et offentlig sted kan du også få 1 års fengsling eller straff.

 

<bilde>

 

j) Prostitusjon er kjøp og salg av seksuelle tjenester. Dette blir betalt av den som ønsker det, ikke bare med kontanter det kan også være andre ting. Den er prostituert får penger eller andre ting for at han/hun gir sex tilbake.

 

k) På en måte er det bra at kjøp av sex blir forbudt, fordi da slipper man de prostituerte menneskene i gatene i Oslo som nærmest berører deg når du går forbi. På en annen måte kunne de gjort om den nye loven og sagt at det var forbudt med kjøp av sex på gaten, men at det gikk an og kjøpe seg bare det ikke foregikk på gaten. Jeg syns disse folkene bestemmer dette selv. Men det er jo ikke trivelig for folk som ser disse menneskene på gaten, og små barn som ikke burde se sånt.

 

<bilde>

 

l) Seksuelt overgrep er når en person prøver/har sex med en person som ikke vil og står imot. Forskjellige former for seksuelt overgrep er voldtekt, pedofili, incest, blotting og berøring av en person som ikke vil og trusler om sex er også en form for overgrep. Det er mye om seksuelle overgrep mot barn i media, og blir ofte begått av en nær slektning eller en som bor på samme sted som barnet. Seksuelt overgrep kan også begås av trenere, ledere, lærere, kollegaer osv. det kan også være en person som er helt fremmed.

 

Eksempler fra media:     

Fire Stavanger-menn i 20-årene anmeldte Hussain etter at tingrettsdommen var falt. Ifølge anmeldelsene skal Hussain ha begått grove og gjentatte seksuelle overgrep mot de fire gjennom flere år fra 1994. De straffbare forholdene skal for en av guttene ha pågått fram til denne ble 16 år i 2001.” fra rogalandsavis.no

 

”En mann i 70-årene fra Midt-Troms er i Senja tingrett dømt til fengsel i to år for seksuelt misbruk av en ung jente gjennom flere år. da jenta var ti år ble hun misbrukt av mannen under minnesamværet for sin mor.

 

Mannen, som er i slekt med jenta, gjorde også flere andre seksuelle overgrep mot jenta i tiden som fulgte. Under rettssaken kom det også fram til at også jentas mor og eldre søster har blitt utsatt for seksuelle overgrep.” fra nrk.no

 

”En eigersunder i 60-årene er dømt til fengsel for et stort antall seksuelle overgrep mot barnebarnet sitt, fra hun var 5-6 år og fram til 12-13 årsalderen” fra aftenbladet.no

 

”En 25-åring er tiltalt for å ha produsert filmer der fem småjenter på Oslos vestkant ble tvunget til å utføre seksuelle handlinger. De to yngste jentene var ni år på det aktuelle tidspunktet” fra Dagbladet.no

 

”Læreren (59) nektet for samleie med 15-åringen, men ble felt av mobilbilder.

15-åringen var elev på skolen der 59-åringen jobbet, og de to kom i kontakt på skolen, i en nabokommune til Bergen.

 

Den 15 år gamle jenten og læreren utviklet etter hvert et nært forhold og retten fikk dokumentert over 1000 samtaler og tekstmeldinger i løpet av høsten 2007/våren 2008.

 

Jenten var under oppfølging av barnevernet og hadde gått igjennom en svært tøff periode etter at et nært familiemedlem døde høsten 2007.

 

I oktober i år ble en 44 år gammel mann dømt for overgrep mot jenten.

 

SAMLEIE: 59-åringen nektet for å ha hatt samleie med jenten, men ved hjelp av mobilbilder og telefondata, konkluderte retten med at læreren hadde hatt sex med jenten på en spesifikk dato” fra Ba.no

 

<bilde>

 

Oppgave 7 – Abort

a) Spontanabort er når et svangerskap blir avbrutt ufrivillig, dette kan være at barnet har en eller annen form for skade, at morkaken ikke henger ordentlig sammen med livmoren eller ikke er som den skal. Dette skjer altså av seg selv, ofte før kvinnen vet hun er gravid. Spontan betyr at noe skjer uten varsel.

 

Provosert abort er når en kvinne selv bestemmer om hun ikke vil ta imot barnet. Dette kan være pga medisinske grunner eller sosiale grunner. Provosere betyr å tvinge fram. Dette skjer ved at innholdet i livmoren blir sugd ut med en slange. Man kan også bestemme seg for og ta provosert abort hvis graviditeten har skjedd ved et uhell. Hun kan velge og fjerne barnet innen 12 uker.

 

b) Loven om abort sier at før den 12 svangerskapsuken kan kvinnen selv bestemme om hun vil ta abort. Etter den uke 12 i svangerskapet er det en nemnd som bestemmer om kvinnen kan ta abort eller ikke.

 

<bilde>

 

Et av disse kriteriene må være oppfylt:

 

a)det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse          
b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon
c) det er stor fare for sykdom hos barnet (også kalt "eugenisk indikasjon")
d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest
e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

 

c)

1) Grunn til at faren burde ha rett til og ta avgjørelser om abort er at han er faktisk en del av barnet og er vært med på og lage det, han er jo tross alt faren til barnet og er en del av det, og burde da også være med på avgjørelsen.

 

2) Grunn til at det burde være som i dag er at det er moren som er den ”største” delen av barnet, fordi det er ho som skal gå med barnet i magen i hele 9 mnd. Og har hovedansvaret og må ”slite” med barnet etter det er født.

 

3) ifølge likestilling burde begge to bestemme like mye om disse avgjørelsene om abort. Begge er en del av barnet og har ansvar for barnet og barnets oppdragelse og liv.

 

<bilde>

 

Oppgave 8 – forelskelse og kjærlighet

a) jeg velger ordene vennskap, ærlighet og kjærtegn

 

vennskap: kjærlighet handler jo også mye om vennskap, er man kjærester eller venner må det jo være noe vennskap imellom disse personene, det er viktig i et forhold syns jeg.

 

ærlighet: fordi i et forhold mellom kjærester og venner må man være ærlig for og få et godt forhold og vennskap. Er man ikke ærlig blir det vanskelig for den andre og tro på den ene.

 

trygghet: fordi i et forhold må man kunne føle seg trygg med den man er venn med eller kjæreste med, hvis man ikke føler seg trygg kan det føre til at man ikke trives i forholdet.

 

<bilde>

 

b) Egenskaper hos en kjæreste i lang tid:

- Ærlig

- Troskap

- Vennelig

- Høflig

- Snill

- humoristisk

- utseende (i hvertfall litt)

- renslig

- omsorgsfull

- ansvarsfull

- modig

- litt ryddig

- ha egne meninger

- blid   

- vise at han elsker meg

- litt ”husfar”

- romantisk

- tålmodig

- ha noen av de samme interessene som jeg har

- pratsom

- forståelsesfull

- ler mye, smiler mye og har godt humør

- tørre og si ifra

- villig til og gifte seg og få barn

- være glad i barn

det er mer, men kommer ikke på noe spesielt nå :-)

 

c) nei, jeg syns ikke nødvendigvis at han burde værte fra samme miljø, fordi jeg ikke tror det spiller noen stor rolle, så lenge den ene er skikkelig kristen, og den andre over hodet ikke er kristen! For eksempel.

 

<bilde>

 

Oppgave 9 – samlivsformer

a) ulike samlivsformer:

enslig: fordeler med å være enslig er at man slipper å forholde seg til en person, og passe på og ikke gjøre gale ting ved denne personen, man kan ta egne valg hele tiden uten å forholde seg til en annens ønsker, gjøre litt som du vil selv. Ulemper er at man hele tiden er litt alene, og kanskje ikke har en veldig nær person å snakke med om du har det vondt. Du får ikke utviklet noen familie og blir gammel som enslig, noe som kan være litt kjedelig og trist.

 

Ekteskap: fordeler er at man har en og leve sammen med, som man mest sannsynelig elsker og vil leve sammen med resten av livet. En du kan elske. Du har en og finne på ting med. Du danner en familie og muligheten til og få barn blir større en da man er enslig. Du blir gammel med en ved siden av deg og har hele tiden en og snakke med. Ulemper er vel at det kan oppstå konflikter, kanskje skilsmisse og krangler om ditt og datt.

 

<bilde>

 

Samboerforhold: fordel er at man deler litt på pengebruken, og man slipper og bo alene, det kan bli kjedelig og bo alene. Man har ofte en og snake med og finne på ting sammen med. Ulemper kan være at man kanskje krangler om penger og mye annet. Man kan fort bli uvenner pga krangler, og kanskje flytter man fra hverandre, det er jo veldig trist for noen.

 

Partnerskap: fordeler er at man har en partner og leve sammen med finne på ting med og en og være glad i/elske. Dele interesser med. Man har alltid en og snakke med. Ulemper er at det kan jo bli slutt mellom dem to. og oppstå konflikter og krangler og uenigheter.

 

<bilde>

b) For at det skulle bli likestilling mellom meg og en person:

 

Rydde/vaske i hjemmet
å vaske/brette klær
ta inn/ut i oppvaskmaskinen
måke snø/rake blader
lage mat
finne på ting sammen, som man kan gjøre
alle huslige ting som trengs og gjøre i huset
prate sammen
være snille mot hverandre
vise at man elsker/er glad i hverandre
kunne stole på hverandre
ha det gøy sammen

 

c) Samboerskap ryker kanskje oftere fordi når du er gift så har du verdiger du har bygd opp sammen med personen, og dere har kanskje barn og har sagt ja til og leve sammen med denne personen resten av livet, og de gjør kanskje mer for å holde sammen lengre eller for alltid. Man har opplevd mye sammen og har kanskje kranglet og har derfor fått et sterkere og sterkere forhold.

 

<bilde>

 

d) Separasjon er når et par går ifra hverandre og ikke vil bo sammen mer, dette gjelder om de begge er enige eller bare en av dem. For og separeres må man søke hos fylkesmannen, han kan gi de en separasjonsbevilling. Mens denne separeringen foregår, er man fortsatt gift, så de kan ombestemme seg i denne tiden. Om de har barn under 16 år må de være med på en mekling som også barna kan være med på.

 

e) Skilsmisse er når et par har hatt separasjons tiden(1 år) sin og fått godkjent fra fylkesmannen. Og at de ikke vil flytte sammen igjen. Begge trenger ikke være enige om dette, det holder at en av dem vil skilles.

 

<bilde>

 

f) Det er forskjellige konsekvenser det kan oppstå krangler mellom de fleste, og at man må flytte fra et hjem man er oppvokst i og kanskje gi opp boplass, og flytte fram og tilbake til mor og far om man ønsker og bo hos begge.

 

g) Høyt antall skilsmisser i samfunnet kan føre til mer kamp om arbeidsplasser og det vil trengs mer boliger. Det blir flere og flere som søker om og flytte og kanskje må bytte jobb.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil