Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Etter oljen

Etter oljen

En oppgave om hva som vil skje med Norge etter oljen.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.03.2009

I denne oppgaven skal jeg skrive om hva Norge gjør med oljepengene, eksperters påstander om hva som vil skje med Norge etter oljen, og om mine egne oppfatninger om hva som vil skje.

 

Helt siden oljeeventyret begynte på 1960-tallet har Norge bare vokst seg rikere og rikere. Selv om omtrent samtlige av alle eksperter mener oljen vil vare i 20-30 år til, er det ikke til å stikke under en stol at oljen en dag vil ta slutt. Spørsmålet er, hva skal Norge da leve av?

 

For å sikre Norges fremtid, ble det i 1990 opprettet et oljefond. Dette fondet har ført til at Norge har blitt et av verdens største investorer. Oljefondet kommer først og fremst fra skatter og avgifter i oljeindustrien. Det er først i de 5 siste årene at det virkelig har blitt kroner ut av oljefondet, ettersom vi tidligere har brukt mye av inntektene til å investere i Nordsjøen. Pengene i oljefondet går til å investere i internasjonale selskaper. Fondet kan defineres som et fremtidsfond, som dekker opp det vi mangler av pensjonspenger i Norge. Det er uenighet blant de politiske partiene om hvor mye penger Norge skal bruke fra oljefondet. FrP mener at vi skal bruke betraktelig mer av oljefondet, mens regjeringen ønsker å følge handlingsregelen, altså 4% avkastning. Pga finanskrisen ønsker de i år å bruke litt mer av oljefondet, dette er kjent som tiltakspakken. Tiltakspakken går ut på å finansiere diverse prosjekt for å hindre at folk mister jobbene sine, spesielt i byggebransjen, som følge av finanskrisa.

 

Det er pr dags dato spådd at Norge vil gå tom for olje om 20-30 år. Om dette er tilfellet, er det ingen som vet, men en dag vil det ta slutt. Da er det viktig å bruke oljefondet til nye investeringer og ny industri. Det at oljen forsvinner vil muligens føre til at levestandarden går ned, dog det er avhengig av hvor flinke norske myndigheter er til å forvalte oljearven. En del av oljefondet vil sannsynligvis brukes til forskning, slik at vi utvikle annen industri.  Norge vil sannsynligvis satse videre på kraftnæring, ettersom Norge har de naturlige ressursene for det (vannkraft). Dette gjelder også for gass. Gass inneholder enorme verdier, og vil eksistere i flere hundre år fremover. Gass har ifølge forskere så langt vært undervurdert. Gass vil være en stor fremtidig energikilde, ettersom Norge har gass under havoverflata. Gassen tas opp og selges til Europa.

 

Jeg vil konkludere med at ”etter oljen” er mange år frem i tid. Ifølge eksperter og forskere har vi stadig reserver for 20-30 år fremover pga forbedret utvinningsteknologi og nye oljefunn. Jeg tror at selv om oljen forsvinner, vil Norge fortsatt være en sterk kraftnasjon med elektrisk kraft og gasskraft. Selv om levestandarden vil synke, vil Norge være en nasjon med et høyt bruttonasjonalprodukt. Jeg tror det er viktig å satse på forskning og høyteknologi, som er en styrke da Norge er et høykostland. Jeg vil også tro det er viktig å fokusere på å styrke skoler, sykehus, og andre gode helsetilbud.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil