Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi

Her står det litt om Gandhis oppvekst og veien til en selvstendig stat for India. Avslutningsvis er det også noen likheter mellom Gandhi og Yitzak Rabin og Nelson Mandela.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.02.2009


Oppvekst og familie:

Mahatma Gandhi ble født den 2. oktober 1869 i Porbandar, (Sudamapuri), India. Mahatma Gandhi het egentlig Mohandas Karamchand Gandhi. Mahatma betyr ” stor sjel” og fikk navnet av en nær venn som fikk nobelfredpris. Han kom fra en velstående familie med 2 store brødre. Faren hans var politisk rådgiver og moren var veldig religiøs. Hun ba alltid før hun spiste. Både oldefaren, bestefaren og faren hadde vært utenriksministere. Faren til Gandhi hadde vært gift fire ganger før, men alle gangene døde konene. Den femte gangen giftet han seg med Putlibai og fikk 3 sønner, Gandhi var den yngste. Gandhi hadde 4 halvsøstere.

 

På skolen likte han ikke seg og kalte læreren forkjellige navn og hadde problemer, derfor begynte han på en privat skole. Han hadde en vanlig barndom, ungdomstid og skolegang. Som 13 år gammel gutt giftet han seg med Kasturbai. Han fikk 4 sønner sammen med henne. Han var ganske imot å gifte seg, men han kunne ikke gjøre noe siden det var vanlig på den tid. Han mente at konen hans var enkel, selvstendig og hadde en god utdanning. Både Gandhi og broren hans giftet seg samtidlig, broren gav opp skolegangen, mens Gandhi bortkastet et år på bryllupet, men forsatte senere. Mahatma Gandhi var vegarianer og spiste bare frukt og nøtter. Han ble vegatrinaer av helsemessige grunner, men senere ble de religiøse tankene sterkere.


 

Veien til selvstendig stat:

Mathtama Gandhi fullførte både barneskolen og ungdomsskolen og studerte videre jus i England og ble senere jurist/ sakfører. Han hatet gym og elsket geografi og krl, men det fikk han aldri lære på skolen, derfor leste han om religion hjemme. Han fikk toppkarakterer på universitetet.

 

Etter flere år på skolen, visste han at han ikke kom til å få en fremtid i India, derfor reiste han til London og ble Jurist (sakfører).

 

1893 reiste Gandhi til Sør-Afrika, der han opplevde raseskillepolitikken på nært hold, og begynte å utvikle sine teorier om ikke-vold som den mest virkningsfulle form for kamp.

 

1915 vendte Gandhi tilbake til India der han ble engasjert i Kongresspartiet, en organisasjon som arbeidet om selvstendighet fra britene. I 1925 ble han valgt til partiets leder. Han hadde også startet en avis der det stod om at de oppfordret til demonstrasjoner, protester og de var kritisk til kastesystemet. Myndighetene ble mer redde fordi de fryktet at den indiske befolkningen ville gjøre opprør mot britene. Britene tjente en del penger, slik at de ville beholde makten. De så at Gandhi var den største trusselen mot dem, derfor ble Gandhi fengselet.

 

Under fengsels opphold, laget Gandhi en strategi for å hjelpe inderne og seg selv. I hele 6 år satt han i fengsel. Folk ble sinte fordi de fengslet en av deres egne ledere og de begynte å demonstrere. I løpet av flere år ble Mahatma Gandhi flere ganger fengslet og løslatt igjen. I 1931 ble han invitert til å forhandle med den britiske regjering i London, men de kom ikke til enighet.

 

Etter flere tiår i landet, trakk til slutt engelskmennene seg ut av India. Gandhi ble nå valgt til president i Den frie republikken India. Gandhi reiste rundt omkring i India, da hadde han med seg en stokk og stokken ble et symbol på Indias frihetskamp. Gandhi fikk aldri Nobels fredspris, selv om han var nominert hele fem ganger.

 

Den 30. januar 1948, noen få måndter senere gikk Gandhi til hans daglige bønn i Delhi, men da ble han skutt av Nathuram Godse. 30. januar 1948, inspirerte en hel verden og ble et stort forbilde for mange, ikke minst for borgerrettighetskjempene Martin Luther King og Nelson Mandela, samt Albert Einstein. Etter at Gandhi hadde dødd, ble staten en sekulær stat, altså ikke en statsreligion. Gandhi huskes først og fremst for sin bruk av ikke-voldelige metoder og frigjøringen av India.

 

Likheter mellom Rabin, Nelson og Mahtama:

- Likhetene mellom Nelson og Gandhi har at begge hadde en lang vei til friheten i landet sitt og begge ble den første presidenten i et demokratisk hjemmeland.

- Begge (Nelson og Gandhi) har vært i fengsel pga sabotasjer og demonstrasjoner.

- Begge brukte fredlige midler

- Rabin (ikke alene) og Gandhi har ikke fått nobelfredpris

- Både Rabin og Gandhi ble myrdet

- Både nelson og Gandhi studerte juss og faren deres døde.

- Nelson og Gandhi arbeidet for borgerettigheter

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil