Hudkrem

Naturfagsrapport fra VG1 hvor vi lagde hudkrem.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.02.08

Hensikt:

Vi skal lage en emulsjon. En vannfase og en fettfase skal blandes sammen.

 

Utstyr:

Glasstav
Vekt
Vannbad 70o
Termometer
Dramsglass
Spatel
2 Begerglass 250 ml

 

Reagenser:

Vannfase:
Trietanolamin
Glyserol
Benzosyre

 

Oljefase:
Flytende parafin
Parafinvoks
Oktadekanol
Stearinsyre


Aromaolje med sitronduft

 

Figur:

<bilde>

 

Sikkerhet:
Vi må være forsiktige og bruke vernebriller fordi vi holder på med stoffer som er skadelige, i tillegg til at vi holer på med varmt vann som kan sprute.

 

Fremgangsmåte:
Det første vi gjorde var å hente stoffene, som var ferdig målt opp og lagt i beger eller glass. Deretter tok vi vannfasene trietanolamin, glyserol og benzosyre i et begerglass, og oljefasene flytende parafin, parafinvoks, oktadekanol og stearinsyre i det andre begerglasset. Vi rørte ut begge to, sant det var mulig, med en glasstav og satte de deretter opp i vannbadet med et termometer oppi begerglasset med oljefase så vi skulle kunne se når temperaturen var blitt ca. 70 grader. Vi rørte underveis, så det ikke skulle bli noen klumper i de to fasene. Da de hadde nådd 70 grader tok vi de ut av vannbadet, deretter helte vi forsiktig oljefasen over i vannfasen mens vi rørte. Vi tilsatte sitronduften og rørte til kremen vår hadde fått romtemperatur og var i krem-konsistens. Vi fordelte så kremen i to glass, og satte lokk på de.

 

Observasjoner/Resultat:
Hudkremen vi fikk var i fast konsistens, og den var hvit. Den var litt ”seigere” enn vanlig hudkrem i tillegg til at den var fetere. Når vi varmet opp oljefasen og vannfasen kunne vi se at begge løsningene var ganske klare, men da de ble blandet sammen og avkjølt ble blandingen til en helt hvit og homogen blanding.

 

Grunnen til at oljefasen og vannfasen blir en homogen blanding er at vi har tilsatt en emulgator. Olje og vann er to væsker som ikke kan blande seg med hverandre, men blir det tilsatt en emulgator i disse væskene når de er samlet så kan de blande seg, dette gjør den ved at væsken det er minst av vil fordele seg som dråper i den andre væsken. Dette kan bare skje hvis emulgatoren du har opp i inneholder en del som er polar og en del som er upolar. Oktadekanol, glyserol og trietanolamin er hovedemulgatorer, dvs. de er stoffer som er både polare og upolare. Den polare delen vil da trekke seg mot vannmolekylene mens den upolare delen vil trekke seg mot oljemolekylene.

 

Konklusjon:

Oljefasen og vannfasen har emulgert og blitt en homogen blanding. Dette har skjedd ved at vi tilsatte emulgatorer som bandt oljefasen og vannfasen sammen ved å bruke emulgatorens polare og upolare sider.

 

Feilkilder:

Ingen feilkilder denne gangen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst