Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ledere, isolatorer og koblinger

Ledere, isolatorer og koblinger

Først om ledere og isolatorer, deretter om serie- og parallellkoblinger.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.01.2009


Ledere og isolatorer

 

Utstyr:

1 batteri

1 lyspære

1 pæreholder

3 ledningstråder (med fjernet isolasjon i enden)

2 polklemmer

1 kobber ring

1 stein

1 gummistav

1 jernspiker

1 treskive

1 klinkenagle av aluminium

1 messingskrue

1 kullstav

1 porselensbit

1 hyssing bit

1 glass kule

1 plasteskes lokk

 

Hypotese:

Gjenstand

Hypotese

Begrunnelse

Kobber ring

Leder strøm

Fordi det er metall og at kobber leder nest best strøm

Stein

Leder ikke strøm

Fordi stein leder ikke strøm

Gummistav

Leder ikke strøm

Fordi gummi ikke leder strøm

Jernspiker

Leder strøm

Fordi det er metall

Treskive

Leder ikke strøm

Fordi tre leder ikke strøm

Klinkenagle

Leder strøm

Fordi der er metall

Messingskrue

Leder strøm

Fordi der er metall

Kullstav

Leder strøm

Fordi der er metall

Porselensbit

Leder ikke strøm

Fordi porselen leder ikke strøm

Hyssing bit

Leder ikke strøm

Fordi hyssing ikke leder strøm

Glass kule

Leder ikke strøm

Fordi glass ikke leder strøm

Plastlokk

Leder ikke strøm

Fordi plast ikke leder strøm

 

Fremgangsmåte:

Først satte vi på polklemmene på batteriet, så koblet vi to ledninger på batteriet, så koblet vi den ledningen på batteriet på lyspæra. Så tok vi en annen ledning som vi koblet på lyspæren. Det er mellomrom mellom den ene siden på batteriet og på lyspæren. Der prøvde vi å koble de 12 gjenstandene.

 

For eksempel:

<bilde>

 

 

Tegning:

<bilde>

 

 

 

Serie- og parallellkoblinger:

<bilde>
  

<bilde>

<bilde>
 

<bilde>

 

Hypotese:

Figur 1:   Jeg tror ikke at den andre lyspæra lyser når jeg skrur ut den første lyspæra.

Figur 2:   Jeg tror ikke at den andre lyspæra lyser når jeg skrur ut den første lyspæra.

Figur 3:   Jeg tror at den andre lyspæra lyser når jeg skrur ut den første lyspæra.

 

Utstyrsliste:
  • Et batteri
  • To lyspærer
  • To pærehoder
  • Fire ledningstråder
  • Fire polklemmer
  • En skrutrekker
  •  

    Fremgangsmåte:

    Figur:

  • Først satte vi polklemmene på batteriet og på ledningene. Så koblet vi to ledninger til batteriet. Så koblet vi de to ledningene på hver av lyspærene. Til slutt koblet vi en ledning mellom lyspærene.
  • Først satte vi polklemmene på batteriet og på ledningene. Så koblet vi to ledninger på hver side av en lyspære. De to ledningene koblet vi til batteriet. Vi gjorde det samme med den andre lyspæren.
  • Først satte vi polklemmene på batteriet og på ledningene. Så koblet vi to ledninger på batteriet. De to ledningene koblet vi til hver sin side av lyspæren. Etter det koblet vi to ledninger på hver sin side av det to lyspærene.
  •  

    Observasjon:

     

    Figur:

  • Når vi skrudde ut den ene lyspæren på figur 1 så sluknet den andre lyspæren.
  • Når vi skrudde ut den ene lyspæren på figur 2 så sluknet ikke den andre lyspæren.
  • Når vi skrudde ut den ene lyspæren på figur 3 så sluknet ikke den andre lyspæren.
  •  

     

    Konklusjon:

     

    Figur

     

  • Den andre lyspæren sluknet fordi begge er koblet sammen. For at lyspæra skal lyse må de få strøm fra både + og - . Lyspæra vi skrudde ut førte strøm til den andre. Men når vi skrur ut den andre lyspæra slukner den andre også fordi den får ikke strøm fra den andre polen på batteriet.
  • Når vi skrudde ut den ene lyspæra sluknet den andre ikke fordi ledningene til den ene lyspæra er koblet rett til batteriet og ikke med den andre lyspæra. Det gjelder også den andre lyspæra.
  • Når vi skrudde den ene lyspæra sluknet ikke den andre fordi to av ledninger er koblet sammen med batteriet. De to ledningene er koblet sammen med den ene lyspæra. Det er også koblet to ledninger på den samme lyspæra som fører til den andre lyspæra. Så når vi skrur ut den ene lyspæra går det fortsatt strøm til den andre lyspæra.

  • Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil