Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Zappa

Zappa

Handlingsreferat av den danske filmen Zappa.

Karakter: 3/4 (10. klasse)

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.01.2009
Tema
Filmer


Jeg heter Bjørn, og har to venner som heter Sten og Mulle har en mor, en far og en bror. Mamma liker alkohol godt, mens pappa er helt vanlig menneske. Jeg har også en lillebror som er ganske snill og grei syns jeg.

 

Jeg, Sten og Mulle, vi går til fotoautomaten for å ta bilde av oss. Det var ikke normale bilder vi skulle ta, men vi skulle tulle litt med fotoautomaten og tok bilder av selv på en ekkel måte og la det inni katalogen.

 

Jeg og mine venner sykler hjemover siden det er på tide å være hjemme nå, jeg og Mulle bor i samme hus, men jeg bor ovenfor og han bor under meg. Moren lurte hva vi gjorde men jeg sa ingen ting til henne, så ble henne sur på å sprute rasende ” hvor har du vært?” og jeg svarte så godt kan.

 

Dagen etter så gikk jeg til skolen, og vi hadde gymtime sist. Vi måtte hoppe og gjøre andre øvelser, men tilslutt måtte vi stå i kø for at læreren skulle si hvem skulle rydde hva. Jeg og Sten måtte ta en ting som veier ganske mye, men Mulle så vi trengte hjelp så han hjalp oss å bære den. Han var så sterk som kunne bære den alene tenkte jeg. Etter at vi har rydda ferdig så måtte vi dusje, mens vi dusja sa læreren at siste mann måtte tørke vekk vannet som er på gulvet. Sten var siste mannen som hadde kledd på seg og han måtte gå med far for å kjøpe nye sko så han hadde ikke tid. Jeg og Sten tenkte at hvis vi hjelper han så kan vi få behov for han senere når vi trenger hjelp. Sten var ikke helt enig med meg at vi skulle gjøre det for han, men det gikk greit å vaske gulvet.


 

Jeg gikk til Mulle får besøke han, og Mulle snakket sammen. Jeg fikk vite at er ganske glad i fuglen sin og at den fyller 2 år i dag. Fuglen til Mulle heter Gogge, og Mulle mener at 2 år mennesker er 50 fugl år, så han mener at har levd lenge, men senere tar Mulle fram seksbladet sitt for å se nakne kvinner, og syns det er så kult å se på sånne ting, men jeg er ikke interessert i det sier jeg til han. Han forsetter videre og sier til han hvis du forsetter så går ut av huset, og etter at jeg har sakt det så legger han fra seg.

 

Neste naturfag time så hadde undervising i sex & samliv, hvor Mulle lo hele tiden. Han syns det var ganske morsomt å se at læreren forteller om kjønnsorganene. Jeg tenkte mule må være en som er gal etter det teamet vi har om nå, men senere fikk jeg at han ikke var så opptatt var det. Mulle måtte forlate rommet fordi han lo av det læreren fortalte om altså om kjønnsorganene.

 

Jeg er i skolen nå, og nå blir jeg forelsket i en jente, men jeg har ikke sakt det til noen at jeg er forelsket i henne. Henne jeg er forelsket i heter Lina tror jeg, men er ikke helt sikker selv om vi går i samme klasse. Jeg prøver å bli kjent med henne, for å bli sammen med henne en dag. Jeg går bort og snakker med henne søte Lina, og nå er jeg så glad for jeg fikk snakke med henne, men snart er det sommerferie så er vele stund for jeg kan se henne igjen på skolen min.

 

Jeg og Sten snakker med Mulle om å komme til hulen vår i telefonen hos meg, og dette gjør vi fordi at er så sterk. Jeg tror han ikke kommer men han kom alikvel. Sten hadde en plan å fange han når Mulle kommer. Sten la fram et nett slik han kan dra opp når han kommer, og det skjedde. Mulle ble helt skremt når ble fanget i hulen til Sten og meg. Etter på ristet vi bort jord som hang på klærne hans, og vi sa ” Velkommen til hulen vår”. Mulle ble helt overrasket over den overraskelsen han fikk når han kom å så på hulen vår. Jeg og Sten sa det nå er vi 3 medlemmer i hulen vår.

 

Jeg gikk og besøkte Sten dagen etter, og det jeg fikk vite av Sten var at faren til sten var utro mot moren hans, fordi faren hans har en annen dame. Moren til Sten tenker bare på seg selv og ingen andre. Det eneste hun tenker på er å bli fin. Hun sitter i yoga stilling og setter på en lampe slik at henne kan blir finere enn det hun er nå. Sten har kun en venn innfor huset sitt og det er fisken Zappa. Det er farlig fisk som spiser andre fisker, for å si det på en enklere måte så er det på en måte piraja. Sten og har også et annet akvarium der det er små søte gull fisker og andre søte små fisker. Han pleier å mate disse søte fiskene til den stygge fisken Zappa, og det er dumt mener jeg.

 

Jeg og lillebroren min syklet nedover en bakke der så jeg Lina igjen med en bil hvor de skal reise med båt, og fikk vite at vi er sammen, selv om hun ikke sa det. Jeg snakka med henne litt, men ikke så mye siden faren hennes ropte på henne. Jeg og broren min syklet videre hjemover.

 

Sten kommer med to nye medlemmene til der jeg og Mulle bor. Sten spør jeg og Mulle godtar de to nye medlemmene, og han sier at Mulle ignorer han og at han oppfatter det som et nei til det han å sprute. Han spør meg om det, men nøler med å svare på spørsmålet hans, fordi to nye medlemmene ser skumle ut og de er høyere enn meg og Mulle. Jeg skulle se meg rundt, så trodde Sten at jeg svarte ja til spørsmålet hans. De går mot Mulle, mens jeg snakker med Sten om denne saken. Jeg tror de skal banke opp Mulle, men Mulle er jo sterk tenker jeg. Tilslutt så går de av sted.

 

Sten tenker alltid at han er sjef, mens jeg tenkte på det så ringer Sten til meg på telefon. Jeg sa til mamma som tok telefonen at hun skulle si at jeg er nede på lekeplassen og spiller fotball med andre gutter. Det gjorde fordi det som skjedde i går, og det likte jeg ikke i det hele tatt at han tar de guttene i hulen vår. Etter en stund så gikk jeg ned til lekeplassen og spilte fotball med Sten og Mulle. Sten og jeg spiller veldig bra, og får si det rett ut så er jeg og Sten mye bedre enn Mulle som ikke klarer å ta imot en ball, og score.

 

Mamma trenger sukker så hun spør meg om å kjøpe sukker på butikken og jeg sa ”greit!” og lillebroren min blir med meg. Jeg og lillebroren min sykler den lange veien til butikken for å kjøpe sukker, men når vi er framme så åpner lillebroren min døra til butikken slik at vi kan komme inn. Når jeg kommer igjennom døra så ser jeg Lina som jeg er sammen med, og spør ”Hva skal det være, da mener hun hva jeg skal ha!”. Jeg er overrasket over at hun er her, og jeg spør henne ”Hva gjør du her?”.  Hun sier ” Tanta mi er syk, så overtar her og dette varer bare så lenge som tante er syk og jeg håper at henne blir frisk snart”. Jeg har tenkt å ha det litt romantisk, så jeg sier til lillebroren min ” Du får en forspreng, siden du er tregere enn meg, og den kommer til huset vinner. Jeg sier klar, ferdig og så løper du sa jeg”. Lina fikk lov til å dra ut av onkelen sin som var i butikken.

 

Lina og jeg drar til loftet, og det er ingen som er her slik at vi kan ha det delig her. Jeg ligger nede sammen med Lina. Lina ser på mine øyene og kysser meg hvert 5 sekund og senere tar hun hånda si i boksa mi og samme gjør jeg med henne. Vi lå der i rundt 20 minutter så gikk vi ut.

 

Dagen etter var sommerferien over, og vi fikk beskjed om å ta med dyrene våre til skolen for å vise fram hva slags dyr vi har hjemme. Jeg hadde noe dyr hjemme så jeg tok ikke med, men Mulle hadde med fuglen sin med buret. Alle syns den var fin slik Sten ble misunnelig så rasende. Etter dette ble timen slutt og læreren sa ordenselevene i denne klassen er Mulle og Bjørn. Jeg vasket tavla mens Mulle satt opp stolene, mens Mulle skulle gå legge skrittene tilbake så kom Sten sa ”Haha ordenselevene rydder for å plage Mulle!”, og mens Mulle skulle legge tilbake skrittene så åpnet Sten buret til fuglen. Når mulle kom tilbake så han det og sa til meg ” Steng alle dørene fort før det flyr ut!” Heldigvis fløy det ikke ut, men Mulle visste ikke hvor den var, for at han skal finne den så sa han ”Gogge” flere ganger. Sten visste hvor den var, og den var bak bokhylla. Sten presset bokhylle slik at fuglen døde tilslutt, men Mulle fant ut at den var bak bokhylle som Sten presset ut.

 

Sten løper fordi han er redd for banket av Mulle. Mulle løper etter han og slår han rett i magen og mange andre steder, men etter noen minutter så kommer det noen lærere som skal stoppe han å banke han, men det hjelper ikke han slår til Sten slik det kommer blod ut av hele kroppen.

 

Jeg lurer hvem som blir utvist fra skolen om det blir Mulle eller Sten. Jeg er svært sur på Sten som drepte fuglen til Mulle. Rektor sier tilslutt at Mulle blir utvist fra skolen, og faren til Mulle tar Mulle på jobben hans. Jeg skal ta hevn tenker jeg, mens det er nyttårsaften. Bror om jeg skal tenne på fyrverkeri, og jeg svarer ”Ja”. Han spør meg om han kan ta stjerneskudd og bruke de inne, og sier ” Du kan bruke 2 stykker sier jeg”. Jeg får en telefon fra Sten om å komme på til hulen, men svarer nei, men går hjem til han.


 

Mens jeg er hjemme hos han, så dreper jeg den stygge fisken hans som heter Zappa mens han henter brus til meg. Jeg løper til utgangen, men døra er låst så jeg løper til kjelleren. Jeg kom inn der, men der er det helt mørkt, men uheldigvis så løper Sten etter meg. Jeg skjønner at jeg er i fare nå, men så finner Sten meg slår meg hardt for at jeg skal overleve så tar jern som ligger der og slår han i hodet slik at det blør. Men når jeg kommer hjem så er genseren min rødt, så spør broren min ” Har du slått deg?” Jeg sier ”Nei, det går bra!” broren min sier ” Jeg tok 3 stjerneskudd, i stedet for 2”. Jeg får vite at Lena har slått opp med meg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil