"Harry Potter og Føniksordenen" av J. K. Rowling

Bokanmeldelse av boken "Harry Potter og Føniksordenen".
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.09.30

Bokens tittel er ”Harry Potter og Føniksordenen”. Boken er skrevet av Joanne Kathleen Rowling. Hun er en kjente britisk forfatter, som har skrevet skjønnlitteratur helt siden hun var barn. Hun har alltid ønsket å bli forfatter. Rowlings foreldre elsket å lese og deres hus i Chepstow var fullt av bøker. Hun skrev faktisk sin første bok når hun bare var seks år gammel – en historie om en kanin som het Kanin!

 

Dette er den femte boken i den syvbinds lange serien om den unge trollmannen Harry Potter og hans år på ”Hogwarts Høyere Skole for Hekseri og Trolldom”. Harry sitter igjen alene i sitt rom i ”4 Privet Drive”, hvor han bor sammen med sin onkel, tante og fetter. Han er vant til disse fæle somrene her, men den sommeren blir verre enn noen sinne. Familien Dursley gjør alt de kan for å plage han og når de ikke plager han, verken ser eller snakker de til han. Dette er for så vidt det Harry liker best.

 

Som om ikke dette var nok, har ikke Harry hørt et pip fra noen av vennene sine, sin Gudfar eller noen andre, gjennom hele sommeren. Han føler seg veldig sint og frustrert, og da han endelig møter sine venner skjeller han dem ut og behandler dem meget dårlig. De forteller han at professor Dumbledore hadde nektet dem å fortelle han noe. Dumbledore var redd for at uglene skulle bli snappet opp og at hemmelig informasjon i brevene skulle komme i gale hender.

 

Når han returnerer til Hogwarts ble han møtt av både store og små utfordringer, noe som gjør livet hans vanskelig. Han har heldigvis sine venner, som støtter og tar godt vare på han. Eller har han? Hans liv er heldigvis også fylt med noen små gleder, i hvert fall for en stund. Han forelsker seg i en Ravenclaw-jente og han får sitt først kyss.

 

Mot slutten av skoleåret mister Harry en person som står han veldig nært. En person som har vært både en fars og brors figur for han. Dette blir et meget tungt tap for Harry. Det er en del informasjon som professor Dumbledore har holdt skjult for Harry i over fem år. Informasjon som han nå deler med han, noe som vil snu Harrys liv helt på hode…

 

Min mening:

Jeg har lest alle bøkene i Harry Potter-serien, som har til nå har blitt gitt ut. Jeg må si at jeg liker denne boken, sammen med den fjerde, best. Den er veldig spennende og den er fylt til randen med  overraskende forviklinger og utfordringer. Dette er en bok du ikke vil klare å legge fra deg, og jeg anbefaler den på det sterkeste. Den passer for all aldersgrupper og passer like bra for barnebarnet, som for besteforeldrene.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst