"Himmelstøv" av Mariangela Johansen Cacace

Bokanmeldelse av "Himmelstøv" av Mariangela Johansen Cacace.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.09.27

Boka jeg vil skrive om, heter ”Himmelstøv” og er skrevet av den italiensk/norske forfatteren Mariangela Johansen Cacace. Jeg synes tittelen på boka er god, uten at den sier så mye om hva boka handler om. Boka er en roman om spiseforstyrrelser. Den handler om ei jente som heter Lucia, som vi følger gjennom siste året på ungdomsskolen. Alt begynner med at bestemor blir syk, og at foreldrene begynner å krangle. Hun bestemmer seg for å gå ned de ekstra kiloene hun har lagt på seg etter sommerferien. Det begynner i det små – hun kutter ut eplenektaren, spiser halve brødskiver og ”glemmer” matpakken. Lucia synes bestevenninen Thea har den perfekte kroppen og tror at alle guttene liker henne bedre, så hun begynner å trene mer også – hun svømmer og smugtrener så ofte hun kan.

 

Thea blir sammen med Rickard, gutten med de brune krøllene, som Lucia er avstandsforelsket. Alt blir plutselig feil. Hun stenger ute de nyforelskede, familien og de andre jentene i klassen. Hun synes synd på de der de sitter med smuler i munnvikene, og med ekstra smør på potetene. Hun ler av dem, og hvor patetiske de er.

 

Selv om Thea kler seg i store klær, legger familien merke til at noe er galt. De begynner etter hvert å bry seg så mye at Lucia ikke har annet valg enn å spise opp alt som blir plassert foran henne. Hun stikker seg bare i halsen etterpå, verre er det ikke. Men en dag oppdager lillesøsteren hennes det, og hun blir sendt til psykolog. Han sier at hun ikke får lov til å trene og at hun må følge en matplan. Lucia putter steiner i lommene og i bhen når hun veies hos legen, men legen finner til slutt ut av dette også. Lucia blir da sendt til et behandlingssenter, hvor hun skal bo hele sommerferien, uten noen kjente. Underveis i behandlingen blir hun kjent med terapeuten Marita, samt Christian, en gutt som har slitt med bulimi i flere år.

 

”Himmelstøv” er godt skrevet og passer for ungdom som vil lese om det å være ungdom; om å miste kontrollen og gå seg vill, og ikke minst om å prøve å finne den lange veien tilbake. Boka tar også opp sentrale ungdomskomplikasjoner rundt kjærlighet, vennskap, usikkerhet, viljestyrke, sårbarhet og drømmer. Historien er lærerik og godt skildret. Fortellingen er fin og tett og dialogene er naturlige, og man kan lett kjenne seg igjen i de ulike situasjonene. Boka endte litt diffust, så man kan bare tenke seg hvordan det går med Lucia videre, så det kan være litt frustrerende at fortellingen ikke får en ordentlig slutt.

 

”Himmelstøv passer kanskje best for ungdom i ungdomsskolealder, men yngre kan også mestre å lese romanen. Dette er fordi boka er lettlest med enkelt språk, skrevet i mange avsnitt og flere kapitler, med relativt store bokstaver. Boka er passer nok best for jenter, men også gutter kan like historien. Folk generelt med spiseforstyrrelser setter nok også pris på boken, da de kan lese mye de sikkert kjenner seg igjen i.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst