Vi lager hydrogengass

Innlevering av rapport fra elevforsøk i naturfag.

Karakter: 5

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.09.24

Utstyr:
- Stativ
- 3 Reagensglass
- Glassrør og gummislanger til gassoppsamling
- 15% Saltsyre
- Sinkbiter
- Fyrstikker
- Vernebriller

 

Innledning:
I dette forsøket skal vi lage hydrogengass, for å så fyre på gassen med en fyrstikk. Når det fyres på gassen skal gassen kunne gi en lyd som likner et hundebjeff.

 

Hypotese:
Jeg tror at dette vil kunne la seg gjennomføre, gassen som kommer av saltsyren og vannet vil kunne la seg lett ta fyr. Gassen vil ta fyr, den vil nokk ha en gul farge og den kommer nokk til å gi fra seg en lyd når det settes fyr på gassen.

 

Gjennomføring:
Vi tok å monterte alt av rør og slanger, etter det så fylte vi begerglasset med vann (250ml) Rolf kom så for å fylle saltsyre oppi reagensglasset. Fra reagensglasset var det glassrør som gikk til begerglasset. Med engang det ble fylt saltsyre i reagensglasset der hvor det var sink fra før, begynte det med engang å røres i reagensglasset. Vi tok glassrøret ned i begerglasset, alt vannet som var i reagensglasset som var satt ned i begerglasset forsvant med engang.

 

Da det ikke var mer vann i reagensglasset, da var det fylt helt opp med hydrogengass. Vi tok det opp av vannet, tok et nytt reagensglass mot det glasset som var fylt med hydrogengass. Vi tok reagensglassene mot hverandre å snudde glassene for å fordele hydrogengassen i de to reagensglassene. Det vi var ferdig med å fordele gassen ved å snu glassene opp og ned i noen sekunder tok vi fyr på en fyrstikk, og så satt vi reagensglassene i vannrettretning å satt fyrstikken under og tok reagensglassene fra hverandre, da kom det en lyd som var som å høre en liten hund bjeffe ”woff, woff”


Dette forsøket gjentok vi fire ganger. Første gangen ble det vellykket. Andre gangen kom det ingen lyd/bevegelse når vi prøvde å fyre på hydrogengassen.

 

Tredje gangen ble det vellykket, det kom et bjeff og røret ble ganske varmt. Fjerde gangen kom det en lyd før reagensglassene ble tatt fra hverandre, det kom faktisk et SMELL!   Så det fjerde forsøket ble vell vellykket med 50 %.

 

Konklusjon:
Det skjedde egentlig akkurat slik som jeg hadde skrevet i hypotesen. Da det ble satt fyr på fyrstikken, og fyrt på under reagensglassene kom det faktisk en lyd som liknet et hundebjeff.

 

<bilde>

Gassen som kommer i fra reagensglasset til det andre glasset.

 

<bilde>

Reagensglasset som er fylt med hydrogengass.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst