Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hårstrå under mikroskop

Hårstrå under mikroskop

Rapport fra forsøk i naturfag for å bli kjent med mikroskop.

Karakter: Godkjent (+ masse skryt ;)

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.09.2008


Innholdsfortegnelse:

Utstyrsliste.

Hensikt.

Teori.

Metode og figur.

Resultat.

Konklusjon.

Kilder

 

Utstyrsliste:

- Lysmikroskop.

- Objektglass.

- Dekkglass.

- Hårstrå. (Preparat)

 

Hensikt:

Hensikten med forsøket var å bli kjent med mikroskopet, lære oss navnene på de forskjellige delene på mikroskopet og lære å bruke det via å studere flere hårstrå og se etter eventuelle forskjeller.

 

Teori:

Jeg tror at når vi forstørrer hårstråene ved hjelp av lysmikroskopet vil vi kunne se hva ett hår består av. Også ville vi kunne se om håret er farget, har skader, mutasjoner eller om det har blitt påført for eksempel gelé, hvis vi kan forstørre til den grad.

 

<bilde>


Figur 1

 

Metode:

1. Vi legger objektglasset på objektbordet under en klemme for å holde den på plass.

2. Vi plasserer preparatet (i dette tilfellet ett mørkt hårstrå) på objektglasset.

3. Vi legger dekkglasset oppå preparatet for å kunne studere håret uten at det flytter på seg.

4. Vi velger det svakeste objektivet og ser inn i okularet.

5. Vi stiller på grov- og finskruen for å øke skarpheten i bildet. (Stiller på høyden mellom objektivet og objektivbordet for å ”treffe brennpunktet”).

6. Så observerer vi med det svakeste objektiv glasset (4x).

7. Så observerer vi litt nærmere med å skifte objektiv. (10x)

8. Til slutt prøver vi med høyeste resolusjon, 40x.

9. Vi prøver med forskjellige typer hår og observerer forskjellen. (Vi testet hår som var farget, hår med gelé, mørkt hår og blondt hår).

 

<bilde>

Figur 2: Normalt hårstrå forstørret 400 ganger.

 

Resultat:

Vi ser at farget hår hadde en hinne som omsluttet hele hårstrået, i likhet med hår med gelé. Men i tilfellet der håret hadde blitt påført gelé var laget som omsluttet hårstrået mye tykkere.

 

Forskjellen på mørkt og blondt hår i våres tilfelle var at det blonde håret var tynnere (og lysere) enn det mørke håret.

 

Konklusjon:

De resultatene vi har kommet fram til er ikke støttet av statistikk som kan verifisere mine konklusjoner, men ifølge våre resultater så kan vi si at blondt hår er tynnere enn mørkt hår. Gelé og farge på håret er mulig å se i ett mikroskop.

 

Altså var alle påstandene mine i hypotesen korrekt.

 

Når det gjelder den pedagogiske delen så kan jeg si i hvert fall jeg har lært en del om hvordan man bruker ett mikroskop og hva de forskjellige delene på mikroskopet heter. Ett suksessrikt forsøk.

 

Kilder:

Bilder:

Mikroskop i Figur: http://fag.utdanning.no/files/images/Mikroskop_0.jpg

Mikroskop på forside: http://www.dr-hubbes.de/assets/images/Mikroskop.gif

Forstørret hårstrå, Figur: http://daria.no/skole/doc/html/8305.doc-filer/image003.jpg

 

Ps: Har ikke spurt om noen tillatelse eller sagt ifra om at jeg har lånt disse bildene fra internett, jeg hadde ikke tid til å vente på svar.

 

Fakta:

Nexus, Narufag 5 – Aschehoug (side 69)

 

 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil