Sykling og doping

Sykkelsporten har et frynsete rykte når det gjelder doping.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.06.04
Tema
Doping

Sykling er en sport som du må ha en sykkel for å drive med sporten. I sykling er det 5 forskjellige løp: Landsveisykling, banesykling, terrengsykling, BMX sykling og crossykling. I Norge er det Norges sykleforbund som er forbundet til Norges sykkelsport. De driver med konkurranse og mosjon.

 

Men på denne undersøkelsen skal jeg skrive om sykling og doping. Spørsmålet mitt er: Hva hjelper med å bruke doping..

 

Innledning:

Jeg valgte og skrive om doping og sykling fordi jeg er veldig  sportsinteressert, og debatten rundt doping i idrett. Debatten rundt doping har blåst opp veldig den siste tiden. Jeg mener at doping er at en starter 50 meter foran de andre på en hundre meter. Og det er ikke riktig. Nå i den siste tinden har idrettsutøvere testet positivt på doping. Doping regnes som juks. Doping har blitt et stort problem di siste årene for sykkelsporten.

 

Hva er doping?:

Doping det er da en idrettsutøver bruker sprøyter eller piller for å få bedre resultat eller kondisjon for å vinne et løp. Den mest kjent form for doping det er anabole steroider. Det gir mer muskler. Bloddoping har blitt mer og mer populært. Hvorfor bloddoping er det mest brukte doping. Det er fordi da man bruker bloddoping er det vanskelig å bli tatt.

 

Er det farlig å bruke doping?

Den type doping sykelistene bruker innholder gift. Det kan føre med seg gift til syklistene. Hvordan skader man kan få er: Kreft, Skader på nyrer og lever og på indre organer.

 

Hvem bruker doping?

Forskere har undersøkt at det er unge og utålmodige idrettsutøvere som tester positivt på doping for å nå doping raskt. Det er ulåvelig å bruke doping. Hvis man tester positivt så kan man risikere en veldig stor straff. Men det er fortsatt noen som ikke bryr seg. De som tror at doping er sunt og gir deg en sund kropp, de tar helt feil. Doping ødelegger hele kroppen din for resten av livet.

 

Etterord:

Det var en gang at hensikten med idrett var å skape en sunn sjel i et sunt legeme. Det har ikke vært noen suksess med å skape en sunn sjel, og de fleste innser nok at kroppen belastes med mer enn belastningsskader og utmattelse. Dette er gjort med vilje, med eksperters hjelp. Det kalles doping, og er farlig. Veldig farlig, ja, noen midler kan føre til døden.

 

Mange utøvere som bruker doping for å forbedre prestasjonen sin blir tatt. Det er enda flere som ikke blir det, og jeg håper vi klarer å få ryddet vekk juksemidlene. Det blir satt i gang større og nøyaktigere dopingkontroller. Jukserne lever farlig. Snart vil alle bli hentet inn, eller…

 

Det som også kan skje er at doping blir lovlig. Ja, faktisk lovlig. Idretten blir en ting der all gleden skal gå til publikum. Utøverne blir folk som blir laget for idrett, men når som helst kan sprekke. Sprekke bokstavelig talt. Det høres kanskje overdrevet ut. Men det er faktisk på gang. - Når gleden ved idrett blir borte, bør en slutte, sier noen. Hadde det vært slik. For idretten blir mer og mer alvorlig. Og når gleden ved å trene blir borte er veien kort til doping og andre juksemidler. - Uten trening intet resultat, heter det. Slik blir det ikke med doping. Da kommer resultatene av seg selv, men gleden blir altså borte.

 

Doping har en større betydning enn mange tror.......

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst