Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > The Fray

The Fray

Kort anmeldelse om bandet ''The Fray''.

Karakter: 5+ (8. klasse)

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.05.2008
Tema
Rock

Innledning:

The fray er et rockeband med fire medlemmer.

 

<bilde>

 

Ble opprettet i 2002, og alle kommer fra Colorado. I september 2005 slapp de sitt debutalbum med ”How to save a life.” Sangen slo gjennom med en gang og ble en populær sang. Ble også senere spilt i Grey’s Anatomy. Sangene de spiller er rolige, og tekstene er triste, men også fine å høre på.

 

Album: The Fray – How to save a life (2005)

 

Generelt:

Stilen er trist og platen gir et bilde av tristhet og kjedsomhet. Det er bare rolige sanger på platen, så coveret gir et nøyaktig inntrykk. Selv om det gir et inntrykk av kjedsomhet, er sangene de beste. The Fray er ikke ett nytt band, men har nettopp slått igjennom med nytt album.

 

Jeg synes at bandet er veldig likt Snow Patrol, som også har mange rolige sanger, og lik sjanger som The Fray.

 

Teksten:

Teksten er trist, men også bra. I sangen ”How to save a life”, handler det om to personer som krangler og ikke blir enige om noen ting. Det er en sterk sang om forhold og uenighet. Jeg ser for meg et lite rom med to personer, som sitter og snakker, etter hvert hever den ene stemmen sin, og begynner å krangle veldig. Det blir mye drama og den andre personen gråter og begynner å lure på hvorfor hun kom.

 

Musikerne:

Jeg synes de har en fantastisk stemme, og sangene er utrolige. Det er ikke så lenge siden jeg hørte The Fray for første gang, men etter den gangen har jeg hørt på bandet hele tiden! Utrolige sanger, fra et utrolig band. Jeg liker handlingene de synger om. Så fint, men likevel trist.

 

Anbefaler?

Jeg anbefaler alle til å høre The Fray. Hvis du ikke har blitt overbegeistret av å lese denne anmeldelsen, bør du likevel gi platen, ikke minst sangen ”How to save a life” en sjanse. Det er ikke sikkert alle liker denne type musikk, men tror de fleste vil like The Fray, hvis de bare lytter til dem. Bør kjøpes fordi den er en kjempebra plate.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil