Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > American History X

American History X

En grundig analyse/tolkning av filmen ''American History X'', som også blir sterkt anbefalt av innsenderen.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.05.2008
Tema
Filmer


American History X (1995) er en film av David McKenna og regissør Tony Kaye. Det er en sterk fortelling om et brødrepar som er dypt involvert i ny-nazismen. Filmen gir et innblikk i hovedpersonene, Derek og Danni sitt liv på vei ut av et voldelig miljø som ikke bare har påvirket deres liv, men også deres omgivelser.  

 

Helt i begynnelsen av American History X opplever vi en svært voldelig scene der Derek brutalt ”henretter” to afroamerikanere, for deretter å bli pågrepet av politiet. Etter denne dramatiske hendelsen fortsetter filmen å hoppe fra tilbaketid til nå tid. Vi får se forhistorien til drapet igjennom yngste broren Danny som svart/hvit modus. Danny får en oppgave av læreren å skrive en stil om broren Dereks liv. Det er oppgaven til Danny som er grunnlaget for resten av filmen. Derek kommer ut av fengselet og forteller Danny om sine opplevelse i fengselet og om hvordan den har påvirket ham i å skifte synspunkt om det ny-nazistiske miløet. Derek klarer til slutt å overbevise Danny om at dette ikke var rette vei å gå. Det som skulle ende godt, snur helt om da yngste broren Danny blir skutt og drept på toalettet på skolen av en afroamerikansk skolekamerat.


 

American History X er en svært dramatisk film som tar opp temaer som rasisme, familiebånd, påvirkningskraft og hvordan man selv skaper våres egen skjebne. McKenna og Kaye har klart å gi et ganske godt innblikk i dramaet rundt Nazimiljøet i Miami. De har med hensikt å vise årsakene til denne type atferd. De ønsker også å vise det kraftige båndet mellom Derek og Danny.

 

Filmen starter med at kameraet ruller langs en strand. Bildene er vist i svart/hvit. Musikken i denne scenen er ganske dyster som fører til at seeren får inntrykk av at den kommende filmen er alvorlig. Kameraet ruller videre langs kystlinjen og ut på en hovedvei. Kameraet er deretter plassert i en bil, som fort klippes inn på et rom der vi møter Danni for første gang. Deretter skiftes klippene mellom Derek og Danny relativt raskt. Derek er midt i gang med en heftig sexakt, og en svart bil ruller opp på parkeringsplassen utfor Derek og Dannys hus. Deretter klippes det inn på Danny sitt romm, som reagerer på en lyd av at noen bryter seg inn i broren sin bil. Danny gir beskjed til Derek om hva som skjer, og det er etter dette vi skjønner hva filmen går ut på. I det Derek reiser seg opp fra sengen ser man at han har et hakekors tatovert på brystet. Så kommer det en skikkelig spenningstopp i anslaget når Derek tar med seg en pistol og står klar foran døren, klar til å storme ut og drepe kjeltringene. Han skyter to av tre, den siste klarer å kjøre vekk. Filmen går deretter over i sakte film når Derek skal sparke til en av forbryterne som ligger hjelpesløs på bakken. Før han til slutt blir arrestert.

 

<bilde>

 

Anslaget i filmen er veldig virkningsfullt når det gjelder å presentere tema og sette den rette stemningen i filmen. Brutaliteten i det vi får se blir ikke skjult på noen som helst måte, og dersom vi er følsom mot slike scener og ikke er forberedt på det som kommer, kan dette oppleves som en svært sterk innledning på en film. Anslaget i filmen får også seeren til å bli nysgjerrig på hvordan filmen kommer til å utvikle seg.

 

American History X er en film med mange spesielle rollefigurer. De første vi møter er brødrene Derek og Danny Vinyard. Det er Derek som er hovedrolleinnhaver i filmen, selv om filmen skjer igjennom Danni’s fortelling. Forholdet mellom brødrene er sterkt. Danni ser opp til storbror Derek, og ønsker dermed å gå i hans fotspor. Vi møter også deres to søstre og mor. Noen andre som har en viktig rolle i filmen er hovedpersonene i Nazimiljøet.

 

<bilde>

 

Derek er en ”skinhead” eller snauskalle som er et typisk trekk for det ny-nazistiske miljøet. Han har også et gigantisk hakekors på brystkassen noe som Hitler brukte som kjennetegn på Nazismen. Personligheten hans er nådeløs og hard, han lar ingen ”kødde” med seg. Dette var Derek når han var medlem av Nazimiljøet. Da Derek kom ut av fengselet lot han håret gro, og hva dermed ikke en skinhead. Personligheten hans ble mer og mer mild utover filmen, og han var ikke lenger med i nazimiljøet.

 

Danny, lillebroren til Derek, er skinhead lik broren. Han viser tydelige trekk av å være nådeløs og hard sammenliknet med broren, da han hjelper en hvit person fra å få bank av noen afroamerikanere. Da Derek fortalte om opplevelsene hans i fengselet, og fordi Derek er forbildet til Danny, ble oppførsel og utseende til Danni forandret.

 

Søstrene til brødrene har ikke en altfor stor rolle, spesielt ser jeg ikke funksjonen til den eldste av søstrene. Hun er bare offer for Dereks utbrud i den ene scenen når det oppstår en familiekonflikt under middagen.

 

Egenskapene til moren er typisk for en person under slike omstendigheter; underklassekvinne, hun har mye å slite med når det gjelder sine to naziinvolverte sønner og hun oppnår dermed ikke den respekten en mor skal ha. Hun har kreft, og er svært syk. Hun skaper dermed et slags kjærlighetsbånd i familien selv når familien er innblandet i nazimiljøet.

 

I nazimiljøet var det særlig tre personer som har stor påvirkning på filmen:

Dereks kjæreste, Dereks venn Seth og klanleder Cameron. Dereks kjæreste er en fanatiker når det gjelder Nazimiljøet. Når konflikter og bråk oppstår, som for eksempel når Seth peker pistolen mot Derek, blir hun svært opphisset, ikke minst i familiekonflikten når Derek tar tak i søsteren. Det som er rart er at Derek fortsatt har lyst å være sammen med henne når han kommer ut av fengselet.

 

Seth er en person som ikke har medfølelse til noen annen en seg selv. Han er rappkjeftet og viser ingen respekt for familien til Derek. Han er en svært høy og tykk person, som bryter seg igjennom alt. Før Derek ble satt i fengsel var han en svært god venn av Derek, og dette sier noe om hvordan Derek var i nazimiljøet. Det som viser mest klarheten på han og Dereks tro på nazismen som en ideologi er når han sitter i bilen og synger en svært rasistisk sang, som lyder slik: "Jeg tørker dritten med negerblod, den hvite mann fortsetter å marsjere fremover".

 

Cameron er en svært ordinær mann i utseende. Han har ikke en nazisveis slik de andre har, og er en del eldre enn de andre i miljøet. Han er makt gal, han brukte Dereks hat og sinne av når faren ble skutt og drept av en afroamerikaner når han var på jobb som brannslukker, og gjennom Derek rekrutterte han nye medlemmer. I en scene hvor de spiller om herredøme over basket-banen, ser Derek bort på Cameron for å se klarsignalet om å sette kampen i gang. Dette viser hvilken rolle Cameron har i miljøet.

 

Utenom familien og nazimiljøet møter vi en annen rollefigur som har en viktig rolle, faktisk er det denne karakteren som starter det hele, dr. Sweeney, rektor på Dannis skole. Han setter i gang oppgaven til Danny. Han var redningsmannen til Derek under fengselsoppholdet, og var tilstedet når Danni ble skutt og drept. Han er en slags rådgiver for brødrene Derek og Danni.

 

<bilde>

 

Den viktigste rollefiguren i fengselsoppholdet til Derek, var en afroamerikaner, som han jobbet sammen med på vaskeriet i fengselet. Han har noe man kan kalle selvironi, et eksempel er når han og Derek står og tar klessvasken, så prøver han å roe Derek ned, men han lytter ikke, så sier han: "jeg er vel bare en dum neger som ikke får til noen ting", med ironi i stemmen. Han får Derek til å innse at hudfarge ikke har noen ting å si. Det er dette som er begynnelsen på det nye livet til Derek og familien.

 

Virkemidlene i filmen er svært klare. Det som er mest brukt er svart/hvit effekten. Den blir brukt som et middel for å vise at handlingen er vist i fortid. Musikken spiller også en stor rolle for å fremheve den rette tonen og stemningen i filmen. Ikke minst er kamerabruken viktig, ofte blir hovedpersonene zoomet innpå, og med de gråe tonene og den dramatiske musikken blir dette en super blanding når du skal lage en dramatisk stemning.


 

Kameraet og fortellerteknikken er med på å fremheve de dramatiske hendelsene i filmen på en svært effektiv måte. Det blir blant annet brukt nær og ultranær klipp av øyne for å fremheve båndet mellom brødrene og vise følelsene. Ikke minst er svart/hvit et svært viktig hjelpemiddel, for det er i fortid alt det onde og gale skjer, og det er dette som er vist i svart/hvit format. Danny har en veldig stor rolle i filmen, ikke bare er han med som en av hovedpersonene, men han er også fortellerstemmen. Han forteller historien igjennom sin egen stil, nemlig "American History X". Senere i filmen får også Derek sinn egen fortellerrolle i filmen. Dette gjelder fengselsoppholdet, noe som gjør det litt mer personlig enn visst en annen skulle fortalt det som skjedde.

 

Det er midt i filmen hovedkonflikten tar plass. Jeg mener det er hatet som legger hele grunnlaget for konflikten og utviklingen i American History X. Hatet er grunnlaget for hendelsene i filmen og det er hatet som er grunnen til at Derek gikk i feil retning, nemlig å bli medlem av nazimiljøet. Når faren til Derek fortsatt var i live, sa faren sin egen mening om afroamerikanere, og kalte dem "nigger bullshit", Derek ble jo selvfølgelig påvirket av farens sterke meninger om denne saken. Da faren blir drept utvikler dette hatet seg så sterkt at han etter hvert bestemmer seg for å bli medlem i nazimiljøet. Hatets høydepunkt er når Derek dreper to afroamerikanere (grunnen til hans opphold i fengsel). Hatet forsvinner gradvis i soningstiden hans. Utviklingen av hatet til lillebroren Danni, er litt annerledes. Han får hatet fra sin bror, han ser på broren sin som et idol og går dermed etter hans fotspor. Men hatet til Danni har ingen høydepunkt fordi Derek klarer å snu det om før hatet har gått for langt. Hatet er der helt til slutten av filmen når han blir skutt og drept av to afroamerikanere.

 

Et annet eksempel er fra fortid, fra før fengslingen, når familien sitter rundt familiebordet og spiser middag: Da har moren den nye kjæresten sin på besøk som også er lærer til Danni. En heftig diskusjon om Rodney King saken, som er en sak om en politimann som er dømt i å ha vært voldelig mot en afroamerikaner som fyllekjørte. Derek merker at han er alene om denne saken og som virkemiddel for å vise sitt synspunkt bruker han vold og tar tak i søsteren.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Klimaksen i American History X er ganske direkte og særdeles brutal. Det er morgen og kvelden før bestemte Danni seg for å forandre personlighet og synspunkter. Han er på vei til skolen, sammen med Derek, for å levere sin hjemmeoppgave om brorens liv, "American History X". På guttedoen blir han skutt ned og drept av de samme afroamerikanerne han støttet på og laget en konflikt med tidligere i filmen. Han dør dessverre på doen med besvarelsen i hånden.

 

Avtoningen i filmen som kommer direkte etter klimaks er kort. Vi er da altså tilbake på skolen, og ser Derek springe inn til kriminalstedet og omfavne sin døende bror. Broren dør i fanget til Derek, og Derek føler svært høy skyldfølelse for det som var hendt, dette innrømmer han selv. Danni sine siste ord fra filmen er et sitat fra hans egen historie, en oppsummering av hva han har lært. I disse siste ordene klippes det over til den samme stranden som i anslaget i filmen. Denne gangen er stranden opplyst av sola, og istedenfor svart/hvit modus, er den nå farget i en blodrød farge.

 

American History X er svært dramatisk film som tar opp mange forskjellige temaer som rasisme, familiebånd, påvirkningskraft, og hvordan man selv skaper vår egen skjebne. Jeg tror hovedbudskapet i filmen er at hat løser ingenting. Hat er bare en byrde på livet, og at ingen mennesker på denne planet er mindre/mer verdt enn andre. En annen ting jeg tror Mckenna og Kaye prøver å fortelle oss er at de avgjørelsene vi velger å ta, har store konsekvenser for fremtiden, og ikke minst for omgivelsene våre.

 

Denne filmen anbefaler jeg på det sterkeste, dette er en film som absolutt bør vises på videregående skoler i sammenheng med samfunnsfag. Jeg garanterer to timer med lærerik underholdning. Karakter: 5+.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil