Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > OL i Beijing 2008

OL i Beijing 2008

Argumenter for og mot sommer-OL i Beijing 2008. Skal vi boikotte hele OL? Boikotte åpningsseremonien? Eller ikke gjøre noen verdens ting?

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.05.2008
Tema
OL


Flere og flere henger seg på gruppa som mener at OL i Beijing bør boikottes fullstendig, men er virkelig en boikott av OL den rette veien å gå for å endre menneskerettighetssituasjonen i Kina?

 

Menneskerettighetssituasjonen i Kina er bare blitt verre som følge av sommerens OL i Beijing. Kinesiske myndigheter ønsker å vise et glansbilde av landet, som stabilt og harmonisk, dette fører til at mange av de verste bruddene på menneskerettighetene kommer i skyggen. Propaganda brukes for å vise fremskritt på enkelte områder, og til å skyve vekk forverringene på andre områder.

 

<bilde>
Vi har valget mellom en full boikott av OL i Beijing 2008, en boikott av åpningen eller å ikke gjøre noen ting. Hva vil bli mest lagt merke til, og hva vil gi best resultat? Vil det at lille Norge boikotter OL i Beijing bli lagt merke til?


 

I 1980 boikottet Norge Sommer-OL i Sovjetunionen. Boikotten skulle være en protest mot invasjonen av Afghanistan, men ga ingen resultater. Norge ble ikke en gang ”meldt savnet” under lekene. Vil da en boikott av sommer-OL i Beijing bli lagt merke til?

 

Norske idrettsutøvere har i mange år sett frem til OL 2008. Mange av utøverne er klare for å sloss om gullet og har trent for dette i evigheter. Selv om omstendighetene i Kina ikke er noe særlig å skryte av, er det ikke riktig å ta fra idrettsutøverne det gjeveste arrangementet innen idretten.

 

Verden har lett for å se på hele Kina som et individ, men nå er det jo slik at det finnes mange personer i Kina som jobber mot menneskerettighetene og som lenge har jobbet for OL. Skal vi bare overse disse menneskene? Det er tydelig at det Kinesiske folket har et sterkt ønske om at OL skal bli flott, så det å ta fra det kinesiske folket idrettsgleden vil sannsynligvis være mer negativt.

 

Miljøvern er et område der Kina og Norge har utviklet et tett samarbeid. En boikott av Kina vil ødelegge for videre utvikling av dette. Kina er et av landene i verden som slipper ut mest CO2, vårt samarbeid med landet vil redusere noe av utslippene. Istedenfor å boikotte OL i Beijing finnes det kanskje andre løsninger vi kan benytte oss av.

 

Vi hører om stadig nye brudd på menneskerettighetene i Kina, men allikevel angår dette bare 5 % av menneskene i landet. 99.5 % av befolkningen lever et noenlunde bra liv og veksten i landet er større. Landet er i snitt mer moralsk og befolkningen mer harmonisk enn her i Europa. Det er de 5 % vi hører om i avisene. Ved å boikotte ødelegger vi for Kinas integrering i verdensøkonomien og vi ødelegger for 99.5 % av befolkningen. En boikott vil medføre at den kinesiske befolkning vil føle avstand fra vesten. På sikt er dette meget skremmende.

 

Dersom statistikken stemmer, altså at 99.5 % av den kinesiske befolkningen har det bra, betyr det likevel at flere millioner av Kinesere ikke har det bra. Det finnes ca. 1,2 milliarder Kinesere i dag og selv om mesteparten av dem har det bra, finnes det personer som lever et stemoderlig og et lite adekvat liv. Og hva med de verste formene for henrettelser, sensur og fengsling uten at media får tilgang til rettsprotokoll. Er ikke dette gode grunner for å boikotte en åpningsseremoni, dog ikke boikotte selve lekene?

 

<bilde>

 

Vil lille Norge bli mer lagt merke til hvis vi heller boikotter åpningsseremonien? Denne seremonien er åpningen på sommer-OL i Beijing 2008, og er noe Kina har lagt utrolig mye penger ned i. Her skal landet vise seg fra sin beste side og alle de ”høyere maktene” i Kina vil sannsynligvis holde storslåtte taler om hvor praktfullt og flott Kina er. Hvis Norge og andre land dropper åpningen vil Kina tape både penger, makt og ære. Er det dette som skal til for å få dem til å lære?    

 

Hvis både Storbritannia, Frankriket, Russland og USA boikotter sommer-OL i Beijing, vil det så klart få konsekvenser, men dette vil sannsynligvis aldri skje. Landene er redde for å miste det viktige samarbeidet landet har sammen med Kina, både innen handel og økonomi. For Kina har, med eller uten menneskerettigheter, en veldig stor makt i verden og landet er ikke redd for å bruke den.

 

Hva vil da lønne seg; En total boikott? En boikott av åpningsseremonien? Eller å ikke gjøre noen ting? Svare ligger i verdens hender, og vi har selv ansvar for å få ting gjennomført. En total boikott vil få konsekvenser, men ikke hvis kun få land boikotter. En boikott av åpningsseremonien vil gi Kina en økonomisk nedgang og myndighetene i landet vil sperre opp øynene. Å ikke gjøre noe som helst angående sommer-OL i Beijing 2008 vil redde mye av handelen i mange land og idrettsutøverne vil få være med i lekene de lenge har trent hard til.

 

Er det lettere å påvirke en venn og samarbeidspartner, eller er det lettere å påvirke en uvenn du er i krangel med? Med mindre det er snakk om svært negative mennesker så gjelder det første. Kanskje løsningen er at vi bare skal tenke på OL som en idrettskonkurranse og ikke en kamp mot rettighetene? Og hvis vi absolutt skal gjøre noe for å kjempe mot menneskerettighetene i Kina kan Norge og andre land i verden avslutte all handel med Kina. Landene i verden i dag tenker kun på penger og på hvordan ting vil ramme økonomien i landet. Vi må slutte å være så egoistiske, vi bør prøve å hjelpe mennesker rundt om i verden uten å tenke på hvordan dette vil ramme vår egen økonomi. OL i Beijing vil kanskje ikke hjelpe på menneskerettighetene i Kina, men en ting er sikkert; menneskene i Kina må ikke glemmes når OL er over.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil