Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mitt forhold til massemedier

Mitt forhold til massemedier

En artikkel om hvordan massemediene påvirker mitt liv i dagens samfunn.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.05.2008


I dagens samfunn er mediene noe vi mennesker omgås nesten overalt. Uansett hvor vi går eller hvor vi befinner oss, så er det noe som vi ikke kan unngå å legge merke til hva gjelder medier. Dette gjelder særlig for oss unge mennesker. Det er ikke mange år siden at det å se på et fjernsynsapparat var en kjempestor gave for de fleste. Nå er dette blitt et allemannseie. Noe det regnes med at man har. Hvis man f. eks ikke har så veldig mye å gjøre en stund, så har setter de fleste seg kanskje og ser på TV, hører på radio, eller bruker internett. Med andre ord, det har skjedd en enorm utvikling de siste årene.

 

Det er ikke bare fjernsynsapparatet som har gått fra å være noe bare de rike hadde til noe alle har. Noe annet som har eksplodert i utvikling de siste årene og som halvparten av Norges befolkning bruker til daglig er internett. Internett kom på markedet så sent som i 1994, og var da noe som ikke hadde all verdens med hastighet, man måtte betale per tid man brukte det, og å snakke i telefon samtidig som man brukte internett var noe som sjelden fungerte. Men bare på de siste 13 årene så har hastigheten økt betraktelig, og det å snakke i telefonen samtidig som man bruker internett er noe folk ikke engang tenker på at ikke gikk for bare noen få år siden. Og nå betaler man ikke lenger per tid man bruker det verdensomspennende datanettverket, man betaler en fast sum i måneden og man er tilkoblet nettverket 24 timer i døgnet, 365 dager i året.


 

For mitt eget vedkommende så er mediene noe som påvirker meg, og noe jeg bruker i stor grad. Jeg leser avisen hver morgen samtidig som jeg lytter til radio. Før jeg går på skolen er jeg som oftest inne på internett og leser diverse nyheter der. Og før dagen er over, bruker jeg en del tid foran PC-skjermen også, der jeg både leser nyheter, chatter med venner, er medlem av nettsamfunn, og gjør diverse andre ting.

 

De forskjellige mediene kan påvirke meg på forskjellige måter. Både positivt og negativt. Dette gjelder særlig diverse nyheter som jeg leser eller hører på enten TV, radio eller internett. Det er ikke veldig mye som går inn på meg av det jeg leser, ser eller hører, men er det noe jeg har vært eller er opptatt av, noe som betyr noe for meg eller noe jeg bryr meg om så kan det påvirke meg.

 

Når det gjelder tidsbruken på de forskjellige mediene, og på hvilken måte jeg bruker mediene er det som nevnt internett jeg bruker mest. Noe flere og flere gjør nå er å bruke tid på flere medier samtidig. Eksempel på en måte å bruke tid på flere medier samtidig er hvis man sitter ved en PC og man lytter til radio eller ser på TV samtidig. Den tiden jeg bruker foran fjernsynsapparatet bruker jeg som oftest på å se diverse serier, og sport går det også en del i. Men det hender også at jeg får med meg en nyhetssending i blant. Men jeg foretrekker helst å få med meg nyhetene ved å lese dem enten i avisen eller på internett. Nettsidene jeg da foretrekker er som oftest VG sin nettutgave, FXT, som er en egen portal for sportsnyheter og nettavisen.

 

Jeg skrev også tidligere at nettsamfunn var noe jeg bruker noe tid på. Heller ikke jeg har klart å holde meg unna ”facebook-bølgen” som herjer verden over. Et nettsamfunn opprinnelig ment for studenter i USA, men som på utrolig kort tid har blitt noe som det nesten skal godt gjøres og ikke ha hørt om. Der du kan se på dine venner sine profiler, du kan finne diverse arrangementer i ditt nærområde, du kan se på diverse bilder, og dele dine interesser og tanker med andre. Dette har blitt utrolig populært, og det har faktisk hendt at mennesker har fått sparken fra sine jobber etter at internett-loggen har vist hyppige besøk på facebook.

Så for å oppsummere kort, så bruker jeg nok en del tid på de diverse mediene. Ikke nødvendigvis mye til å være ungdom, men det går generelt med en del tid til å holde meg oppdatert på de ulike typer av medier, og hva de har å tilby.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil