Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi

En stil skrevet i KRL om Mahatma Gandhi, den berømte frihetsforkjemperen som ikke brukte våpen.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.05.2008


Mohandas Karamchand Gandhi ble født oktober den 2. i 1869 i Porbandar i India. Han ble født inn i en 2. klasses kasteklasse. Faren var politisk rådgiver moren var en svært religiøs kvinne. Mohandas ble gift allerede som 13 åring, med en dame som heter Kasturbai. Gandhi var ikke stolt av seg selv, ettersom han hadde oppnådd å gifte seg som ung, som da var vanlig på denne tiden. Han stilte seg senere sterkt imot sin skikk, som da innebar å gifte seg som barn. Som ungdom studerte han opp til Jurist i London.

 

Som barn holdt Mohandas seg mest for seg selv, han var veldig sjenert. I hans første rettssak fikk han nesten ikke fram ett ord da det var hans tur til å snakke. I tillegg til sjenertheten, var han også en meget sjalu ektemann, lite imponerende. Den Gandhi’en som er så kjent har enda ikke oppstått, han er ikke kommet til berømtheten i sitt liv, enda…

 

Mohandas så ikke mye fremtid i India. Han var nesten lammet og inkompetent som nyutdannet sakfører, så sjenert som han var. I mellomtiden ble han en Indisk foretningsmann i Sør-Afrika. Engelsk mennene som hadde styrningen over Sør-Afrika på denne tiden så ikke bare ned på negrene, men også inderne. Det var altså en stor del av Sør-Afrika som var indere på denne tiden, Gandhi begynte å bli mektig lei av engelskmennene. Dette oppvakte Gandhis interesser, tilslutt ble han de Sørafrikanske Indernes representant og organisator i kampen for indernes rettigheter, spesielt i Sør-Afrika.


 

I denne tiden på arbeidet greide Mohandas å sette mål for seg selv og sin framtid. På kort tid ble han en høyt respektert leder og viste sitt naturlige talent, ved å få folk med for å kjempe for en rettferdig sak. I flere anledninger ble Gandhi arrestert. Flere Indere ble drept under streik og mange demonstrasjoner ble hardt brutt ned. Under fengsels oppholdet, laget Gandhi en strategi for å hjelpe inderne og seg selv. I hele 6 år satt han i fengsel. Gandhi gikk ikke inn for å drepe eller kjempe mot sine motstandere, men for å forbedre dem som mennesker og lære dem litt om å se på hvert menneske som ett menneske og en venn. Uansett hadde engelskmennene forskjellige interesser og hørte ikke mye på hva han sa, men Gandhi fortsatte å kjempe for inderne.


Store deler av livet til Mohandas, reiste han på kryss og tvers av India, det var mest for å kjempe mot engelskmennene og indernes frihet. Uten blod eller kamp, bare med demonstrasjoner ble India tilslutt fri for England.

 

Gandhi sa seg selv tilslutt til ett løfte, at han skulle leve enkelt. Han gav alt han eide til andre fattige, så endte han tilslutt opp fattig selv. Han startet og kle seg i ett enkelt ”lendeklede” og reiste alltid på tredje klasse med båt eller tåg. Ett annet løfte han gav, var å ha full taushet på mandag. Fra klokken ble 00.00 til soloppgang igjen, fikk han ikke snakke med noen. Alle som absolutt måtte snakke med Mohandas, måtte gi skriftlig beskjed, eller vente til neste dag. Gandhi hadde også noen spisevaner. Dette endret han først pågrunn av kostholdet, men senere på grunn av religiøse årsaker. Han var også vegetarianer, men spiste mest bare frukt og nøtter. Mohandas brukte også å faste ofte, mye pågrunn av helsen. Han hadde bl.a. forstoppelse og mye hodepine. Gandhi var også med på en slags ”faste til døden”. Dette gjorde han for å få hinduene til å slutte å diskriminere de kasteløse i samfunnet. Gandhi var også praksis religiøs av seg, han brukte å si: ”Folk sier at jeg er en helgen som har fortapt meg i politikk. Men egentlig er jeg en politiker som gjør mitt ytterste for å være en helgen.

 

***

 

I mens Mohandas reiste rundt i India, hadde han med seg en sammenleggbar rokk. Denne rokken ble tilslutt symbolet på Indias frihetskamp. Gandhi sa til de fleste i India som led av fattigdom: ”Bruk rokken hjemme til å lage deres tøy. Da slipper vi å kjøpe klær fra utlandet. Vi får slutt på fattigdommen og blir selvhjulpne”. Faktisk, så var det en god del i India som startet å skaffe seg en rokk og starte straks etterpå å lage seg egne klær. Inderne sluttet også å selge bomull til England, samtidig som de sluttet å handle klær der. Det var under reisen av India at Mohandas startet og ble kallet for Mahatma, som da betyr stor sjel.

 

Mohandas syntes også at det var unødvendig av inderne å kjøpe salt av engelskmennene, selv om det var mange av dem som gikk flere mil til havet for å lage saltet selv. Dette var egentlig ulovlig fra engelskmennenes sin side, men de klarte ikke stoppe det. Engelskmennene kunne ikke arrestere tusenvis av personer som gikk til havet for å hente salt, så i stedet arresterte de Gandhi. Mohandas nektet å spise i fengselet, så han ble ganske fort fri for krefter. Engelskmennene torde ikke la han dø, så de slapp han fri.

 

Gandhi ble skutt med tre skudd i brystkassen av Nathuram Godse, en hinduistisk fundamentalist, han mente at Gandhi ikke passet inn blant muslimene. Mahatma Gandhi døde 30. januar 1948 i New Delhi. Albert Einstein sa følgende om Gandhi etter hans død: «Kommende generasjoner vil ikke tro at en sånn mann - av kjøtt og blod - har vandret på vår jord.»

 

Mahatma Gandhi ble betraktet rett og slett som en helgen. Han hadde hjulpet flere tusen Indere og mennesker for å få i gang fred fra Engelskmennene. Uten vold og kamp, fullførte han flere demonstrasjoner. Dette var det flere som fortsatte med etter at Gandhi startet.

 

Imellom tiden mens britenes politimenn og muslimene slåss, fastet Mahatma på grunn av dette. Han ville ikke at noen av verken muslimene eller buddhistene skulle bruke vold eller makt mot noen, derfor startet Mahatma og faste. Han fastet helt til de sluttet å bruke vold, og heller startet på de demonstrasjonene mot England.

 

En gang var det en engelsk general som hadde sagt til muslimene og buddhistene at det ikke var lov og holde møter. Møtene foregikk kun for buddhistene og muslimene. Denne gangen ble det drept 1615 mennesker, og dette var da også inkludert i kvinner og barn. Den engelske generalen kom med sine menn og våpen og startet rett og skyte rett inn i en folkemasse på flere tusen mennesker.  Den Engelske generalen kom inn til møte med de overstyrende i India, der han ble stilt noen spørsmål. Han hadde ikke fått beskjed om dette på forhånd av som ett oppdrag.

 

Mitt syn:

Jeg mener at Mohandas er en av de mest fredelige personene jeg har hørt/lest om. Fra å være en ung og sjenert mann da han var advokat, og startet og gi bort sine ting til de fattige og tilslutt ende opp fattig selv, det er bra modig gjort. At en mann med så stor innlevelse på personer og andre mennesker rundt om kring i verden, til og med den dag i dag er det folk som husker han for det han har gjort. I filmen var det mye bra, samtidig som mange sterke scener. Det er ganske bra gjort at folk har husket alt dette fra den tiden han levde også. Hvorfor finnes det ikke flere personer som han i denne verden?

 

Noen av Mahatmas berømte sitater:

-” Nesten alt du gjør, vil vise seg å være uvesentlig, men det er svært viktig at du gjør det.

- ”Det er ingen vei til fred. Fred er veien”

- ” Lær som om du skulle leve evig, lev som om du skulle dø i morgen.”

- ”Mist ikke troen på mennesket. Mennesket er som et hav. Selv om noen få dråper er skitne, blir ikke havet skittent.”

- ”Verden kan dekke menneskenes behov, men ikke deres begjær.”

- ” Hvis du synes at alt er galt her i verden, så husk at det er folk lik deg selv som har gjort verden til det den er.”

- ”En manns rikdom er det gode han har gjort for sine medmennesker.”

- ”Jeg godtar bare en tyrann her i verden, og det er den lille stillferdige stemmen inne i meg selv.

- ”Først ignorerer de deg, så ler de av deg, så slåss de med deg og så vinner du.”

- ”Det er mange formål jeg ville ha dødd for. Det er ingen formål jeg ville ha drept for.”

 

Kilder:

Mahatma Gandhi film (lånt på skolen)


http://www.ordtak.no/index.php?fn=Mahatma&en=Gandhi

http://www.indianchild.com/mahatma_gandhi.htm

http://www.kamat.com/mmgandhi/gandhi.htm

http://www.skoleforum.com/stiler/saeroppgave/det.aspx?id=1741

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil