Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Selvstendig abort

Selvstendig abort

Argumenterende tekst om abort.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.04.2008

I 2006 ble det utført hele 14 417 aborter i Norge. Dette vil altså si ca. 10% av alle norges kvinner. Men hvordan utføres en abort? Vedkommende kan enten ta medisinsk abort som vil si at vedkommende tar tabeletter som går til livmoren og dreper fosteret. Hvis dette ikk går tar du kirurgisk abort der legen åpner inngangen til livmoren og suger ur fosteret og morkaken. Etter syv uker kan vedkommende ta kirugisk men kan ta medisinsk fra den 6 uken. Men hvorfor er så veldig mange imot abort?

 

I Norge demonstrerer personer hele tiden mot at abort blir stadig enklere og enklere. Vedkommende bare går til legen å tar abort. I utgangen av 2008 skal det bli mulig å ta abort hjemme. De fleste som demonstrerer mot abort er enten meget religiøse eller er meget glad i egne barn.

 

I bibelen står det ”Da Elisabet hørte Marias hilsen, sparket barnet i magen hennes. Hun ble fylt av Den hellige ånd og sa med høy røst: «Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten i ditt morsliv. Men hvordan kan det skje at min Herres mor kommer til meg? For da din hilsen nådde øret mitt, sparket barnet i magen min av fryd”. Dette er hovedargumentet til de kristne. Jeg kan ikke si meg enig med at du tar et liv med abort fordi etter den 7. uken kan du kun høre hjerteslagene men fosteret har ingen følelser eller sanser før etter den 9. uken.

 

Abort er enkelt og akkurat på grunn av dette er det mange som misbruker det enkle inngrepet. 7% av de som tok abort i 2006 tok abort fordi de ikke kunne ta av seg barnet økonomisk eller at de var for unge til å ta seg av barnet. Men de siste 3% tok abort etter de fikk vite tilstanden til barnet. Når de fikk vite at deres barn var funksjonshemmet eller fysisk lammet tok de abort så fort sjangsen var der. Det er ikke sikkert om de tok abort fordi det var hemmet eller fordi det ville øke kostnadene og ha et slikt barn. Hvis barnet hadde lammede ben så måtte jo hele huset be ombygget og tilpasset for deres handikap. Dette ville ført til enorme kostnader for middelmådige familiene i landet vårt. Det enormt enkle inngrepet er derfor både positivt og negativt.

 

Så kommer vi til den mest normale grunnen til at kvinner tar abort, alkholisert samleie. Mange kvinner som har fått litt for mye alkohol blir ofte lette på tråden og har derfor lett ubeskyttet sex med menn de ikke kjenner. Dette fører til depresjon og angst til å ta abort hos de fleste kvinner. Hvis du har sex med en kjæreste eller lignende kan vedkommende snakke om hun skal ta abort men det er ikke særlig enkelt når de ikke vet hvem mannen er. Etter aborten lider mange av kvinnene av angst for å ha gitt vekk deres barn.

 

Alt i alt så strider de fleste argumentene mot abort men alikevel er det så mye som over 14 000 aborter i Norge. Valget om å ta abort er selvstendig og det utføres av profisjonelle.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil