Forum > Skole og utdanning > Skoleoppgave - Olsen Bråbing

Her kan etterlyse stiler og skoleoppgaver eller hjelpe andre med å finne det de trenger. Du kan også ta opp andre ting som har med skole og utdanning å gjøre.

Vis fora | Vis emner | Vis som tre
Skoleoppgave - Olsen Bråbing

vezviz
22.03.2012 08:57
Den psyko norsklærer"n min har fått det for seg at jeg skal skrive 2 sider på data om etterkrigstidsforfatteren Olsen Bråbing. Jeg har både matteprøve og naturfagsprøve i neste uke, så jeg trenger virkelig litt hjelp her. Kan noen bistå meg med noen hint om f eks hvilke virkemidler Bråbing likte å bruke og hva som preget diktningen hans? I timene har vi bare lært at Bråbing bodde i en en by i Oslo som ikke finnes lenger, der det også bodde mange arbeidere. Han var visst opptatt av sirkusartistenes liv og arbeidsforhold. Vi fikk se noen eksempler på at han brukte metaforer og metonomi. Jeg liker tekstene hans, men har ikke peiling på analyse og sånn, hva er det egentlig man bør ta med?

Svar på dette innlegget  

[Posten er slettet]

hans123
22.03.2012 09:02

Svar på dette innlegget  

Re: Skoleoppgave - Olsen Bråbing

hans123
22.03.2012 09:13
Jeg har googlet navnet hans, men fant desverre ikke noe som helst. Enten så har du en ganske så dum norsklærer eller så bare kødder du.
Hvis du kan gi meg en tekst skrevet av han eller litt mer info om han kan jeg kanskje hjelpe deg  Wink ;-\)
Men hvis han var en etterkrigsstid forfatter burde det være noe info om han på wikipedia eller google...

Svar på dette innlegget  

vezviz
22.03.2012 09:45
Vi fikk et digitalt kompendium av læreren, jeg har saksa Bråbingteksten "Kino" og poster den nå. Fant ikke noe om han jeg heller! Men læreren sier at han ikke er så interessert i biografi, da, bare at vi skal tolke teksten med tanke på virkemidler osv. Jeg skjønner jo at han hausser det med arbeid og "real life" over Hollywooddrømmer osv. Men jeg er ikke så god på retorikk, virkemidler osv. Kan noen hjelpe?

Kino
Olsen Bråbing

For å lure det menneskelige øyet trenger man tjuefire bilder per sekund. Da vil et menneske ikke oppfatte at det egentlig er mange stillbilder som kommer etter hverandre, men oppfatte det som et autentisk utsnitt av det uavbrutte liv.

Køen bevegde seg ikke. Myntene levde i lomma. Det var meg, Jens og fetteren hans. Jens prøvde visst å si noe til meg, men det var vanskelig å høre over anleggsarbeidet som foregikk litt lenger opp i gata. Jeg kjente disse gatene, hadde visst at det var kino her lenge før jeg var gammel nok til å få gå.

- Kan ikke skjønne hvorfor damene ligger så flat etter han der

Jens stirret på Bogart som Bogart vanligvis stirret på de han ikke likte. Arbeideren der framme i gata lente seg mot bukken og satte hodet mildt på skakke. Han sa noe til kameraten sin og jeg begynte å forestille meg hva de kunne prate om. Rynker bølget i ansiktet hans som ujevnhetene i veien han var satt til å reparere.

- Hadde vært gøy om Bogart skulle spille skurken

En samtale jeg ikke var med i fortsatte rundt meg, jeg fikk bare løse bruddstykker nå. Køen beveget seg sakte, og den gyllne forventning jeg hadde møtt fram med var nesten borte uten at jeg var det vár. Mannen gjorde mine til å gripe etter en hakke, men områdde seg og ble stående. Nå nølte han litt, som om det var en veldig overfart mellom ham og redskapet. Og her var ingen Karon.

Døren nærmet seg og kinomørkets lovnader gjorde seg klar for omfavnelse. Det siste jeg hadde øya på før jeg ble med strømmen inn i eventyrets vestibyle var en hånd med et fast grep om sitt redskap.

Svar på dette innlegget  

hans123
22.03.2012 09:53
Jeg har lest teksten til Bråbing og må si at jeg er mektig imponert.
en så god tekst har jeg ikke lest på lenge.
du må gi meg flere tekster skrevet av Olsen Bråbing, men jeg har aldri hørt om Bogart må jeg si, men hele teksten er flott. jeg må få flere tekster av Olsen!
jeg synes det er veldig rart at han ikke finnes på google eller wikipedia eter å ha skrevet en så god novelle!

Svar på dette innlegget  

vezviz
22.03.2012 09:54
Vi fikk et digitalt kompendium av læreren, jeg har saksa Bråbingteksten "Kino" og poster den nå. Fant ikke noe om han jeg heller! Men læreren sier at han ikke er så interessert i biografi, da, bare at vi skal tolke teksten med tanke på virkemidler osv. Jeg skjønner jo at han hausser det med arbeid og "real life" over Hollywooddrømmer osv. Men jeg er ikke så god på retorikk, virkemidler osv. Kan noen hjelpe?

Kino
Olsen Bråbing

For å lure det menneskelige øyet trenger man tjuefire bilder per sekund. Da vil et menneske ikke oppfatte at det egentlig er mange stillbilder som kommer etter hverandre, men oppfatte det som et autentisk utsnitt av det uavbrutte liv.

Køen bevegde seg ikke. Myntene levde i lomma. Det var meg, Jens og fetteren hans. Jens prøvde visst å si noe til meg, men det var vanskelig å høre over anleggsarbeidet som foregikk litt lenger opp i gata. Jeg kjente disse gatene, hadde visst at det var kino her lenge før jeg var gammel nok til å få gå.

- Kan ikke skjønne hvorfor damene ligger så flat etter han der

Jens stirret på Bogart som Bogart vanligvis stirret på de han ikke likte. Arbeideren der framme i gata lente seg mot bukken og satte hodet mildt på skakke. Han sa noe til kameraten sin og jeg begynte å forestille meg hva de kunne prate om. Rynker bølget i ansiktet hans som ujevnhetene i veien han var satt til å reparere.

- Hadde vært gøy om Bogart skulle spille skurken

En samtale jeg ikke var med i fortsatte rundt meg, jeg fikk bare løse bruddstykker nå. Køen beveget seg sakte, og den gyllne forventning jeg hadde møtt fram med var nesten borte uten at jeg var det vár. Mannen gjorde mine til å gripe etter en hakke, men områdde seg og ble stående. Nå nølte han litt, som om det var en veldig overfart mellom ham og redskapet. Og her var ingen Karon.

Døren nærmet seg og kinomørkets lovnader gjorde seg klar for omfavnelse. Det siste jeg hadde øya på før jeg ble med strømmen inn i eventyrets vestibyle var en hånd med et fast grep om sitt redskap.

Svar på dette innlegget  

Req.time: 0.012 sec - 1 pageviews