Forum > Skole og utdanning > Muntlig eksamen i religion, vg3 - sammenligning av religioner

Her kan etterlyse stiler og skoleoppgaver eller hjelpe andre med å finne det de trenger. Du kan også ta opp andre ting som har med skole og utdanning å gjøre.

Vis fora | Vis emner | Vis som tre
Muntlig eksamen i religion, vg3 - s...

emjey
15.06.2010 11:31
Etter mange dager med gruing ble jeg idag kvitt mye av eksamensnervene da jeg fikk vite at min siste eksamen på vgs skal dreie seg om religionsfaget. Takk og pris. Det hadde likevel hjulpet om noen ville ta seg tid til å reflektere over oppgaven sammen med meg. Den lyder som følgende:

Sammenligning av religioner
Del 1

Lag en presentasjon der du sammenligner virkelighetsforståelse/gudsforståelse i ulike religioner (edit: kristendom, islam og buddhisme).

I presentasjonen skal du også komme inn på hvordan dette gir seg uttrykk i religiøs praksis.

Del 2

Samtalen vil dreie seg om etikk

Presentasjonenmin i del 1 skal være på 10 minutter, og jeg får her lov til å ha med stikkordsark. Læreren min synes ikke jeg skal bruke power point eller andre fancy presentasjonsmåter.

Jeg trenger en eller flere bra problemstilling basert på oppgaveteksten, men selv tror jeg ikke det blir mitt største problem. Det jeg i hovedsak trenger hjelp til er:

a: enkle, men dekkende definisjoner på
virkelighetsforståelse/gudsforståelse + evt andre begreper som måtte melde seg

b:Religiøse aktiviteter som kan settes i sammenheng med virkelighetsforståelsen/gudsoppfatningen i de ulike religionene

Del 2 tror jeg ikke blir noe problem - man kan tenke seg til mye innenfor etikken. Forslag til hva jeg bør lese mer på mottas likevel med glede  Wink ;-\)

Svar på dette innlegget  

Req.time: 0.163 sec - 1 pageviews